مطالعه پراکندگی امواج لمب از یک سوراخ استوانه ای با استفاده از روش اجزاء محدود و آزمون تجربی

چکیده:
امواج لمب یا امواج ورقی دسته ای از امواج فراصوتی هستند که در سازه های ورقی شکل انتشار می یابند. این امواج عمدتا برای بازرسی سازه های بزرگ استفاده می شوند. با توجه به انعطاف پذیری بالای روش اجزاء محدود در مدلسازی سازه های پیچیده، این روش مدل سازی در مطالعه امواج لمب بسیار پرکاربرد است. نتایج حاصل از پراکندگی امواج لمب بسیار پیچیده است و روش اجزاء محدود می تواند کمک شایانی به تفسیر این نتایج نماید. در این مقاله، با بررسی رویکردهای مختلف در مدل سازی با روش اجزاء محدود، روشی با بهترین دقت و کمترین زمان انتخاب و با استفاده از آن پراکندگی ناشی از یک سوراخ استوانه ای راه به در در یک ورق فلزی مدل سازی می شود. مطالعه پراکندگی حاصل از عیوب می تواند برای مواردی همچون پایش سلامتی سازه و تعیین ابعاد عیوب مورد استفاده قرار گیرد. نتایج مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مدل اجزاء محدود دوبعدی دارای کمترین زمان محاسبه است و می تواند انتشار امواج لمب را با دقتی بالاتر از 95% شبیه سازی کند. به منظور ارزیابی نتایج شبیه سازی، آزمایشات تجربی نیز بر روی یک ورق آلومینیومی با سوراخ راه به در انجام شد که نتایج حاصل از مدل دوبعدی اجزاء محدود مطابقت خوبی با نتایج تجربی داشته است. بر اساس نتایج بدست آمده، با استفاده از اطلاعات حاصل از پروفیل زاویه ای پراکندگی، شناسایی مشخصات و موقعیت عیوب در ورق به آسانی امکان پذیر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
395 تا 404
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!