بهینه سازی وزن های پیوندی در یک شبکه ی مولد الگوی مرکزی چهار سلولی به منظور تولید گام های حرکتی دوپایی

چکیده:
تنظیم الگوی حرکتی ربات مطابق با شرایط مسیر یکی از زمینه های مورد توجه در رباتیک می باشد، زیرا موجب افزایش توانایی ربات در عبور از محیط های ناشناخته می شود. برای این منظور می توان از سازکار تولید الگو های حرکتی در انسان و حیوانات، موسوم به «مولد الگوی مرکزی» الهام گرفت. این الگوهای حرکتی را گام و تعویض بین الگوهای حرکتی را گذر گام می گویند. تا کنون مدل های مختلفی برای مدلسازی عملکرد مولد های الگوی مرکزی ارائه شده و از آنها برای تولید مسیر در ربات های سیار مختلفی نیز استفاده شده است. در مقاله ی حاضر، یک شبکه ی مولد الگوی مرکزی موسوم به «مدل چهار سلولی» مطالعه می شود که برای تولید سیگنال های ریتمیک مفاصل قوزک پا در سازکار حرکتی دوپایی طراحی شده است. این مدل از چهار سلول یکسان جفت شده تشکیل می شود که دینامیک داخلی آن ها از معادلات غیرخطی موریس - لکار تبعیت می کند و پیوند بین سلول ها از نوع انتشاری است. تولید گام های مختلف به تنظیم اختلاف فاز های مناسب بین سیگنال های ریتمیک تولید شده ی سلول ها ربط دارد، که به نوبه ی خود با تنظیم وزن های پیوندی میان سلول ها حاصل می شود. در این مقاله، از الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب برای یافتن وزن های پیوندی بهینه جهت دستیابی به اختلاف فاز های مطلوب برای گام های اولیه ی راه رفتن، دویدن، جهش دوپا و پریدن دوپا استفاده می شود. همچنین، برخی گام های ثانویه، به ویژه گام راه رفتن آرام، با دوشاخگی حاصل از شکست تقارن در شبکه ی مولد گام های اولیه به دست می آید. در مرجع [28[ امکان تولید گام راه رفتن آرام توسط شبکه چهار سلولی پیش بینی شده است، ولی موفق به تولید آن نشده بودند
زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!