سطح سرمی هورمون رزیستین و پروتئین واکنشگرC در سرطان مدولاری تیروئید: یک شاخص تشخیصی بالقوه

پیام:
چکیده:
مقدمه
رزیستین و پروتئین واکنشگرC، مترشحه از بافت چربی، اثرات اندوکراینی، پاراکراینی و اتوکراینی موثری بر متابولیسم و فعالیت های التهابی دارند. محققان دخالت التهاب و هورمون های بافت چربی در سرطان ها را مطرح کرده اند. سرطان مدولاری تیروئید تا 10 درصد سرطان های تیروئید را در بر می گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی سطح سرمی رزیستین و پروتئین واکنشگر Cدر افراد مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 90 نفر، شامل 21 مرد (91/13±29 ساله) و 24 زن (52/14±0/29 ساله) مبتلا به سرطان مدلاری تیروئید و 24 مرد (58/11±08/23 ساله) و 21 زن (38/14±52/31 ساله) سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. غلظت های سرمی هورمون رزیستین و پروتئین واکنشگر C در دو گروه با روش الایزا اندازه گیری شدند. قد و وزن اندازه گیری و نمایه ی توده ی بدنی محاسبه شد. نتایج به دست آمده توسط نرم افزار Medcalc نسخه 8/14 با روش t مستقل تحلیل شدند.
یافته ها
دو گروه از لحاظ میانگین سنی و نمایه ی توده ی بدنی اختلاف آماری معنی داری نداشتند. میانگین هندسی لگاریتم غلظت سرمی رزیستین در گروه شاهد 36/2 و در گروه بیمار 44/1 بود و این اختلاف با آزمون t مستقل معنی دار بود (009/0P=). غلظت سرمی پروتئین واکنشگر C بین دو گروه معنی دار نبود (05/0
نتیجه گیری
احتمالا بتوان از اختلاف معنی دار میزان رزیستین در وضعیت سرطان مدولاری تیروئید نسبت به وضعیت سالم، به عنوان شاخص کمکی در تشخیص یا تایید سرطان مدولاری تیروئید استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
343 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!