تاثیر روی بر پاسخ به واکسن پنوموکوک در سالمندان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
با توجه به اثر سولفات روی به عنوان یک ایمونومدولاتور در تولید آنتی بادی، این مطالعه به منظور بررسی تاثیر سولفات روی بر پاسخ ایمنی زایی بیشتر واکسن پنوموکوک در افراد بالای 65 سال انجام شد.
مواد و روش کار
: در این کار آزمایی بالینی که در سال 1391 انجام شد، 120 نفر از سالمندان بالای 65 سال به صورت تصادفی به دو گروه 60 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. به افراد گروه مطالعه واکسن پنوموکوک 23 ظرفیتی با کپسول روی و به گروه کنترل واکسن پنوموکوک همراه با کپسول شکر به عنوان پلاسبو، به مدت یک ماه داده شد. نمونه های خون قبل و یک ماه بعد از واکسیناسیون برای بررسی میزان آنتی بادی اختصاصی کپسول پلی ساکاریدی پنوموکوک با کیت الیزای Maxisorb اندازه گرفته شد. یافته ها با نرم افزار (sas ver 8، USA) Stata نگارش 8 و آزمون های t و کای- اسکوئر (X2) تحلیل شدند. با استفاده از تحلیل رگرسیون اثرzinc، سن، جنس، مصرف سیگار و BMI بر میزان تولید آنتی بادی در دوگروه با هم مقایسه شد.
یافته ها و
نتیجه گیری
میزان افزایش آنتی بادی قبل و یک ماه بعد از مداخله در گروه پلاسبو از 21/25 ±87/42 به 29±87/118 و در گروه آزمایش از51/27 ±76/41 به 53/32±66/117 واحد در میلی لیتر رسید که اختلاف معنی دار با هم نداشتند. بر اساس تحلیل رگرسیون متغیرهای سن، جنس، BMI و سیگار تاثیری درتولید آنتی بادی نداشتند. تجویر یک ماهه سولفات روی به عنوان یک ایمونومدولاتور بعد از تزریق واکسن پنوموکوک تاثیر معنی دار بر میزان تولید آنتی بادی در پاسخ به واکسن پنوموکوک23 ظرفیتی در سالمندان ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!