بررسی تاثیرکژتابی های سازمانی ادراک شده بر سرمایه اجتماعی با تاکید بر نقش میانجی قلدری سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت های تولیدی صنایع غذایی در شهرک های صنعتی استان گیلان)

چکیده:
سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از باارزش ترین دارایی های ناملموس در هر سازمانی می تواند از طریق تسهیل همکاری بین افراد به رشد و کارآیی برای دستیابی به تولید بیشتر کمک کند، اما وجود برخی کژتابی های سازمانی و آثار مخرب آن بر ساختار نظام اداری که موجب بروز قلدری کارکنان خواهد شد، مانع از هرگونه تحول بنیادین در عرصه اجتماعی سازمان می شود و انگیزه های کارکنان را برای اقدامات جمعی کاهش می دهد و موجب می شود توسعه سرمایه اجتماعی در سازمان ها نیز مختل شود. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی آثار کژتابی های سازمانی ادراک شده بر سرمایه اجتماعی از طریق قلدری سازمانی انجام گرفته است. تحقیق حاضر، به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پرسشنامه به کار گرفته شد. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت های تولیدی صنایع غذایی در استان گیلان است که براساس فرمول کوکران 297 نفر از آن ها به روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه ها روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart-PLSبه کار گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان داد ، ابعاد کژتابی های سازمانی شامل (سوءمدیریت، ناامنی شغلی، ارتباطات نامناسب سازمانی) از طریق بروز رفتارهای قلدری سازمانی بر سرمایه اجتماعی تاثیر معکوس معنادار می گذارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 320
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!