مقایسه روش های بهینه سازی روزنبرک، ژنتیک، URS و SCE- UA جهت تعیین پارامترهای مدل سیم هاید برای شبیه سازی دبی جریان

چکیده:
بهینه سازی پارامترهای مدل های هیدرولوژیکی بارش – رواناب، برای واسنجی این مدل ها حائز اهمیت است. هدف از واسنجی مدل، تعیین ارزش بهینه پارامترهای مدل است تا بهترین تناسب بین دبی جریان مشاهداتی و شبیه سازی شده به دست آید. انتخاب روش مناسب، نقش مهمی در واسنجی پارامترهای مدل های هیدرولوژیکی دارد. در این پژوهش، کارایی تکنیک های بهینه سازی برای واسنجی مدل مفهومی بارش - رواناب سیم هاید در حوضه آبخیز خرم آباد با مساحت 2467 کیلومترمربع برای شبیه سازی دبی جریان، مورد بررسی قرار گرفته است. این تکنیک ها شامل الگوریتم های ژنتیک، تکامل رقابتی جوامع، نمونه گیری تصادفی یکنواخت و الگوریتم روزنبرک هستند. نتایج نشان داد که تغییر الگوریتم های بهینه سازی در دقت واسنجی مدل مفهومی تاثیر قابل توجهی دارد. به طوری که ارزش تابع نش ساتکلیف برای الگوریتم های مورد استفاده به ترتیب 73/0، 72/0، 70/0 و 75/0 به دست آمد. الگوریتم روزنبرک در مقایسه با سایر الگوریتم ها از دقت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین مدل هیدرولوژیکی سیم هاید با استفاده از الگوریتم روزنبرک برای شبیه سازی دبی جریان دوره زمانی 2008-2004 واسنجی و برای دوره زمانی 2010-2009 صحت سنجی شد. ضرایب آماری NS، RMSE و R برای دوره واسنجی به ترتیب 73/0، 66/0 و 86/0 و برای دوره صحت سنجی به ترتیب 68/0، 80/0 و 83/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که الگوریتم های بهینه سازی در مدل سیم هاید دقت بالایی برای تعیین مقادیر بهینه پارامترهای مدل دارند و مدل برای شبیه سازی رواناب منطقه مورد مطالعه از کارایی مناسبی برخوردار است؛ بنابراین با استفاده از مدل های هیدرولوژیکی و انتخاب تکنیک بهینه سازی مناسب، می توان با دقت بالاتری دبی جریان حوضه های آبخیز را شبیه سازی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1648537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!