تاثیر عمق جایگذاری نوار آبیاری و میزان آب کاربردی بر عملکرد و بهره وری آب سیب زمینی در دشت دهگلان

چکیده:
بحران آب یکی از مسائل اساسی در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران است. در این مناطق توجه به افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود. با استفاده از روش های نوین آبیاری نظیر آبیاری قطره ای نواری و نیز کاربرد استراتژی های آبیاری همچون کم آبیاری می توان بهره وری آب را افزایش داد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر عمق جایگذاری نوار آبیاری قطره ای و سطح آب آبیاری بر عملکرد و بهره وری آب آبیاری محصول سیب زمینی (رقم آگریا) در دشت دهگلان، استان کردستان می باشد. آزمایش های مزرعه ای این تحقیق در قالب کرت های خرد شده بر پایه بلوک های کامل تصادفی و در سه تکرار انجام شد. کرت های اصلی و فرعی این طرح، به ترتیب، شامل سطح آب آبیاری ( 100،80،60و 120 درصد نیاز آبی گیاه ) و عمق جایگذاری نوار آبیاری قطره ای (0، 5، 10 و 15 سانتی متر) بود. نتایج نشان داد که اثر عمق آب آبیاری و عمق جایگذاری نوار آبیاری قطره ای بر عملکرد و بهره وری آب در سطح آماری یک درصد معنی دار می باشد. بیشترین عملکرد و بهره وری آب آبیاری به ترتیب مربوط به تیمارهای آبی 120 درصد و 60 درصد نیاز آبی گیاه می باشد. نتایج همچنین نشان داد که عمق جایگذاری نوار آبیاری برابر 15 سانتی متر، بهترین عمق جایگذاری نوار در شرایط استفاده از سیستم آبیاری قطره ای نواری در دشت دهگلان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1394 تا 1402
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!