ارزیابی امکان تهیه نقشه صنوبر کاری ها با داده های لندست 8 (مطالعه موردی: شهرستان های تالش و صومعه سرا)

چکیده:
در تحقیق حاضر قابلیت تصاویر لندست 8 در تهیه نقشه صنوبرکاری ها بررسی شد. سه منطقه صنوبرکاری در شهرهای تالش و صومعه سرا در استان گیلان به عنوان مناطق مورد مطالعه انتخاب شدند. پنج مجموعه تصویر از زمان های مختلف در فصل های رویش و خزان انتخاب شد. همه تصاویر به روش های تولید شاخص های گیاهی، تحلیل مولفه های اصلی، ادغام و تبدیل تسلدکپ به منظور استخراج بهتر اطلاعات بارزسازی شدند. با تهیه نمونه های تعلیمی در هر منطقه و تشکیل مجموعه های باندی مناسب، طبقه بندی تصاویر با استفاده از خوارزمی حداکثر تشابه انجام گرفت. نقشه واقعیت زمینی برای مناطق حفظ آباد و طولارود تالش از طریق پیمایش زمینی و منطقه سوم از نقشه های بهنگام موجود تهیه شد. برای اطمینان از مناسب بودن نمونه های تعلیمی، صحت طبقه بندی در محل نمونه ها بررسی شد و پس از طبقه بندی ارزیابی صحت در سطح کل تصاویر انجام گرفت. براساس نتایج در دو منطقه حفظ آباد و طولارود تالش، در دو تاریخ تیر 1391 و مرداد 1392، صحت کلی حدود 95 درصد و ضریب کاپا به ترتیب برابر با 74/0 و 69/0 حاصل شد. در منطقه هفت دغنان و شیخ نشین صومعه سرا، بهترین نتیجه تنها در تاریخ تیر ماه 1391 با صحت کلی 28/83 درصد و کاپای نسبتا کم 43/0 به دست آمد. این در حالی است که نتایج ارزیابی صحت در محل نمونه های تعلیمی در تمام تصاویر در این منطقه حدود 89/0 و در دو منطقه دیگر 99/0 بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده در این تحقیق می توان گفت که تصاویر لندست 8 دارای قابلیت متوسطی در تهیه نقشه صنوبرکاری هاست. برای بیان دقیق تر این قابلیت، باید تحقیقات تکمیلی در این زمینه در شمال کشور انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!