بررسی پتانسیل خورندگی و رسوب گذاری آب شرب روستایی شهرستان تایباد در سال 95-1394

چکیده:
زمینه و هدف
خورندگی یکی از پیچیده ترین و پرهزینه ترین مشکلات مربوط به تولید آب آشامیدنی می باشد که بر سلامت مصرف کنندگان و پذیرش عمومی یک منبع آب و هزینه های تامین آب آشامیدنی تاثیر گذار است. رسوب گذاری نیز سبب مشکلاتی همچون گرفتگی و افت فشار در شبکه آب رسانی خواهد شد. هدف از این مطالعه تعیین کیفیت شیمیایی و شاخص های پایداری (پتانسیل خورندگی و رسوب گذاری) منابع تامین آب شرب روستاهای شهرستان تایباد در سال 95-1394 بود.
روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 96 نمونه (از 8 چاه) در مدت 12 ماه از نظر پارامترهای فیزیکی-شیمیایی مختلف مورد آنالیز قرار گرفت. سپس خورندگی و رسوب گذاری آب از نظر شاخص لانژلیه ، شاخص رایزنر، شاخص تهاجمی و شاخص پوکوریوس تعیین شد.
نتایج
نتایج نشان دادکه برخی از چاه ها نتوانستند حد مجاز کیفیت را از نظر TDS و سختی براورده سازند. اما از نظر پارامترهای دیگری از جمله فلوراید، نیتریت و نیترات حدود مجاز رعایت شده بود. همچنین ایستگاه های نمونه برداری از نظر شاخص لانژلیه 50 درصد خورنده و 50 درصد رسوب گذار، شاخص رایزنر 50 درصد خورنده و 50 درصد خنثی، شاخص تهاجمی 25 درصد رسوب گذار و 75 درصد خنثی، و ازنظر شاخص پوکوریوس 37.5درصد خورنده، 25 درصد رسوب گذار و 37.5 درصد خنثی بودند.
نتیجه گیری
از آنجا که از نظر اکثر شاخص ها، آب منطقه در وضعیت خنثی و پایدار قرار ندارد، لذا پایدارسازی آب قبل از ورود آب به شبکه توزیع به عنوان عاملی مهم در کنترل پدیده خورندگی و رسوب گذاری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!