اثرات سطوح مختلف ژل آلوئه ورا بر برخی فراسنجه های هماتولوژی، بیوشیمایی و ایمنولوژیکی در مدل جوجه

چکیده:
هدف
در این مطالعه، اثرات تجویز خوراکی تحت مزمن سطوح مختلف ژل آلوئه ورا روی برخی فراسنجه های هماتولوژی، بیوشیمایی و ایمنولوژیکی در مدل جوجه انجام گرفت.
مواد و روش ها
240 قطعه جوجه یک روزه (نر و ماده) سویه راس 308، در 5 گروه و 4 تکرار، هر تکرار شامل 12 قطعه جوجه در طرحی کاملا تصادفی استفاده شد. گروه ها شامل: شاهد (جیره پایه) و سایر گروه ها شامل جیره پایه به علاوه 1%، 2%، 3% ژل آلوئه ورا و جیره پایه به علاوه آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین بود.
یافته ها
اختلاف معنی داری میان گروه های درمانی در میزان آلبومین و فعالیت آنزیم ALP در 14، 28 و 42 روزگی مشاهده نشد. تغییرات مقادیر پروتئین تام و گلوبولین در 14 روزگی معنی دار بود. مقدار گلوکز خون گروه 3% آلوئه ورا در 28 و 42 روزگی، و هم چنین گروه 1% آلوئه ورا در 28 روزگی کاهش معنی داری را نشان داد. بیش ترین تعداد لنفوسیت در گروه 3% آلوئه ورا در 28 روزگی مشاهده شد. هم چنین در این روز، بیش ترین تعداد هتروفیل در گروه های شاهد و ویرجینیامایسین مشاهده شد. در 42 روزگی بیش ترین تعداد لنفوسیت در گروه های حاوی سطوح مختلف آلوئه ورا دیده شد. تیتر آنتی بادی علیه پادگن SRBC در گروه 1% آلوئه ورا در 28 روزگی افزایش معنی داری نسبت به سایر گروه ها داشت.
نتیجه گیری
غلظت 1% ژل آلوئه ورا در جیره غذایی، احتمالا ایمنی سلولی و همورال را تحریک می کند و می تواند به عنوان افزودنی غذایی برای مقابله با عوامل عفونی به جیره اضافه شود
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!