تدوین پروتکل ارزیابی خرده تحلیلی یادگیری خودتنظیم در یادگیری علوم پایه دانشجویان پزشکی

چکیده:
زمینه و هدف
یادگیری خودتنظیم متناسب با شرایط و فعالیت های مختلف تحصیلی تغییر می کند. روش ارزیابی خرده تحلیلی یادگیری خودتنظیم، توانمندی یادگیری خودتنظیم دانشجویان را در حین انجام یک تکلیف آموزشی خاص مورد ارزیابی قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف طراحی پروتکل ارزیابی خرده تحلیلی یادگیری خودتنظیم، متناسب با تکلیف یادگیری علوم پایه پزشکی انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع ترکیبی بود که در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پروتکل ارزیابی خرده تحلیلی یادگیری خودتنظیم بود که طی مراحل مرور متون، استفاده از نظر متخصصان و مصاحبه شناختی با دانشجویان، تدوین شد و در یک مطالعه آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. نمونه مطالعه را 13 نفر از دانشجویان سال دوم رشته پزشکی تشکیل دادند که با هدف ارزیابی یادگیری خودتنظیم در حالی که تکلیف یادگیری علوم پایه را انجام می دادند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه ها ضبط، پیاده سازی و بر اساس چارچوب تدوین شده، کدبندی گردید. در نهایت، داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پروتکل ارزیابی خرده تحلیلی یادگیری خودتنظیم در سه بخش راهنمای مصاحبه، راهنمای کدبندی و تکلیف یادگیری علوم پایه تدوین گردید. راهنمای مصاحبه از 6 سوال باز پاسخ با هدف ارزیابی هر یک از زیرفرایندهای «هدف گذاری، برنامه ریزی راهبردی، پایش فراشناختی، اسنادهای علی و استنتاج های انطباقی» و یک سوال بسته پاسخ به منظور ارزیابی خودکارامدی دانشجویان تشکیل شد. بر اساس نتایج مطالعه آزمایشی، بیشتر شرکت کنندگان برای زیرفرایندهای برنامه ریزی راهبردی (92 درصد)، پایش فراشناختی (77 درصد)، اسنادهای علی (85 درصد) و استنتاج های انطباقی (92 درصد) «فرایندهای عمومی و اختصاصی» تکلیف علوم پایه را گزارش نمودند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که پروتکل تدوین شده در مطالعه حاضر توانایی تعیین زیرفرایندهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان رشته پزشکی در یادگیری علوم پایه را به صورت عمیق دارد. بنابراین، می تواند به عنوان چارچوبی جهت اصلاح یادگیری خودتنظیم دانشجویان پزشکی در سال های اولیه تحصیل به کار برده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
440 تا 455
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!