بررسی ارتباط بین سطح سرمی ویتامین D وIgE در کودکان مبتلا آلرژی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر، نقش کمبود ویتامین D در بروز و تشدید انواع آلرژی مورد توجه قرار گرفته و مطالعاتی در این زمینه انجام شده است. از آنجاییکه کمبود ویتامین D و نیز شیوع آلرژی از مسائل مهم حوزه سلامت است، هدف این مطالعه بررسی ارتباط سطح سرمی ویتامین D و IgE کودکان مبتلا به آلرژی نوع یک در شهر تهران می باشد.
روش بررسی
در یک مطالعه مقطعی، 112 کودک زیر 12 سال آلرژیک (48 دختر و 64 پسر) در شهر تهران بررسی شدند. سطح سرمی ویتامین D و IgE تام با روش الایزا تعیین شد. ویتامین D در 3 سطح کمبود (20> نانوگرم بر میلی لیتر)، ناکافی (30-20 نانوگرم بر میلی لیتر) و کافی (30< نانوگرم بر میلی لیتر) طبقه بندی شد. جهت تایید IgE اختصاصی از تست پوستی پریک استفاده شد. سپس داده ها توسط نرم افزار SPSS آنالیز شد.
یافته ها
میانگین سطح ویتامین D 64/17±14/27 نانوگرم بر میلی لیتر بود که در محدوده ناکافی قرار می گیرد. 4/38% افراد دارای ویتامین D طبیعی و 9/61% غیر طبیعی (5/20% ناکافی و 4/41% کمبود) بودند. کمبود ویتامین D با جنسیت دختر ارتباط داشت (03/0=P). اگرچه کمبود ویتامین D با افزایش سن افزایش می یافت اما میانگین آن بین گروه های سنی اختلاف معنی داری نداشت. هرچند در 8/43% سطح IgE تام بالاتر از سطح طبیعی بود اما بین سطح ویتامین D و IgE ارتباطی وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع ویتامین D غیر طبیعی در کودکان و تاثیر آن در بروز بیماری های آلرژیک، طراحی پروژه ملی و بررسی میزان نقص ویتامین D و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در کشور و آزمایشات غربالگری لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!