بررسی مقایسه ای میزان بروز عوارض تنفسی در دو روش بیهوشی با پروپوفول و ایزوفلوران با استفاده از ماسک حنجره ای در شیرخواران 24-6 ماهه ی تحت عمل جراحی فتق اینگوئینال

چکیده:
مقدمه
استفاده از ماسک حنجره ای در بیهوشی کودکان رو به افزایش است، اما در مورد نوع داروی نگهداری بیهوشی مورد استفاده در شیرخوارانی که راه هوایی آن ها توسط ماسک حنجره ای محافظت می شود، مطالعات کافی انجام نشده است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی مقایسه ای میزان بروز عوارض تنفسی در دو روش بیهوشی با پروپوفول و ایزوفلوران با استفاده از ماسک حنجره ای در شیرخواران 24-6 ماهه ی تحت عمل جراحی فتق اینگوئینال انجام شد.
روش ها
در این مطالعه، 90 شیرخوار 24-6 ماهه که کاندیدای عمل هرنیورافی (Herniorrhaphy) با ماسک حنجره ای بودند، به شکل تصادفی به دو گروه 45 نفره تقسیم شدند. در گروه اول، پروپوفول و در گروه دوم، ایزوفلوران به عنوان نگهدارنده ی بیهوشی استفاده شد. میزان SPO2 (اشباع اکسیژن شریانی) و CO2 انتهای بازدمی و فشار متوسط شریانی حین عمل هر 5 دقیقه ثبت شد و در ریکاوری، SPO2 و فشار متوسط شریانی هر 15 دقیقه و عوارض تنفسی (لارنگواسپاسم، برونکواسپاسم و سرفه) و میزان تهوع و استفراغ در تمامی بیماران ارزیابی و در فرم جمع آوری اطلاعات هر بیمار ثبت گردید.
یافته ها
دریافت کنندگان پروپوفول از میانگین CO2 انتهای بازدمی، ضربان قلب و فشار متوسط شریانی پایین تری برخوردار بودند. همچنین، درصد اشباع اکسیژن خون در دقایق 15، 25 و 30 عمل و در بدو ورود و دقایق 15 و 45 ریکاوری در گروه ایزوفلوران به طور معنی داری پایین تر بود (010/0 > P). عوارض تنفسی و مدت زمان اقامت در ریکاوری در گروه دریافت کننده ی پروپوفول کمتر بود، اما این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه و با بررسی سایر متون، پیشنهاد می شود از پروپوفول برای نگهداری بیهوشی در شیرخواران بیهوش با ماسک حنجره ای استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1453 تا 1458
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!