مهم ترین علل عدم تبعیت درمان بیماران دیالیزی

چکیده:
نارسایی کلیه از جمله بیماری های مزمن و شایع می باشد که از جمله درمان های اصلی این بیماری انجام دیالیز برای بیماران است. یکی از مشکلاتی که در بیماران دیالیزی گزارش شده است وضعیت تبعیت آن ها از درمان می باشد. هدف از این مطالعه تعیین مهم ترین علل عدم تبعیت درمان بیماران دیالیزی بر اساس مطالعات انجام شده در ایران و ارائه راهکارها می باشد. ابتدا تمام پژوهش های مرتبط با عنوان با استفاده از کلیدواژه های دیالیز، همودیالیز، تبعیت از درمان و عدم تبعیت از درمان در پایگاه های اطلاعاتی داخلیIranmedex ،Magiran ، SID،Iran DOC ،Google و Google scholar جستجو شد. معیارهای ورود و خروج مطالعات شامل: مقاله منتشرشده در رابطه با تبعیت و یا عدم تبعیت از درمان بیماران دیالیزی در ایران باشد، مقاله ها به زبان فارسی(چاپ شده در ایران) باشد، مقاله از نوع پژوهشی اصیل باشد(گزارش ها و نامه ها از مقالات بازیابی شده حذف شدند) و مقاله دارای متن کامل و قابل دانلود باشد(مقالاتی که تنها چکیده ی آن ها در دسترس بود، در نظر گرفته نشدند). با توجه به معیارهای ورود و خروج، 13 مقاله یافت شد و موردمطالعه قرار گرفت. مهم ترین علل عدم تبعیت درمان شامل عوامل روحی و روانی، کمبود آگاهی و نگرش بیماران دیالیزی و کمبود حمایت اجتماعی بودند. تبعیت از درمان در بیماران مزمن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و می تواند نقش مهمی در بهبود سطح سلامت بیماران دیالیزی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1655072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!