بررسی وضعیت سلامت کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی استان گلستان

چکیده:
زمینه و هدف
شاغلین حرفه اورژانس در معرض عوامل خطر مختلفی که ناشی از شغل آنهاست قرار میگیرند. فشارهای وارده ناشی از شغل اگر بیش از حد باشد، میتواند با ایجاد عوارض جسمی، روانی و رفتاری، سلامت وی را به مخاطره اندازد. این تحقیق با هدف بتعیین وضعیت سلامت کارکنان پیش بیمارستانی با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ در سال 92 13در دانشگاه علوم پزشکی گلستان صورت پذیرفت.
روش کار
در این مطالعه که بصورت مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شد تعداد 206 نفر واجد شرایط به روش سرشماری از بین کارکنان عملیاتی شاغل در پایگاه های اورژانس انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ بود که بر اساس مقیاس لیکرت سنجش و داده ها وارد spss-16 شده و با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون توکی، تی و آنوا تحلیل شدند.
یافته ها
داده ها نشان داد 46 نفر (23.8%) از کارکنان عملیاتی اورژانس دارای سلامت عمومی پایین و 99 نفر (51.31%)، متوسط و 48 نفر (24.9%) سلامت عمومی خوبی داشتند. شاخص های آماری نشان داد بعد اختلال در کارکرد اجتماعی بیشترین (9/2121.9٪) و بعد افسردگی کمترین (0٪) تاثیر را در کاهش سلامت عمومی داشت. ؟ همچنین بین بعد اختلال در کارکرد اجتماعی و نوع استخدام ارتباط معنی داری وجود داشت (0.027=p ) که آزمون توکی این اختلاف را بین نیروهای رسمی و قراردادی (0.021=p) و همچنین پیمانی با قراردادی (0.018=p) نشان داد.
نتیجه گیری
استرس شغلی میتواند اثرات نامطلوب بر عملکرد بالینی پرسنل پیش بیمارستانی و نیز سلامت روانی آنها داشته باشد بطوریکه اکثریت کارکنان سلامت متوسط به پایینی داشتند. با توجه به اجتناب ناپذیر بودن برخی از عوامل استرس زای شغلی، شناخت دقیق عوامل استرس زای محیط کار جهت تعدیل موارد ممکن و نیز به کارگیری تمهیداتی در جهت بهبود شرایط محیط کار از جمله راهکارهایی هستند که می تواند به حفظ سلامت حرفه ای این گروه از شاغلین کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 367
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!