کارکرد مطبوعات عصر مصدق و انتخابات مجلس هفدهم شورای ملی

چکیده:
مسئله برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی همواره از مهم ترین و چالش برانگیزترین موضوعات فراروی دولت-های عصر مشروطه و پهلوی در تمامی ادوار بیست و چهارگانه تشکیل مجلس شورای ملی بوده است. انتخاباتی که در محیطی غیردموکراتیک و دخالت های عدیده دست اندرکاران برگزاری انتخابات به همراه ضعف و بی سوادی و عدم اطلاع دقیق مردم ایران از انتخابات و وظایف نمایندگان همراه بوده است. با به قدرت رسیدن دولت دکتر مصدق و همراهی طیف وسیعی از مردم ایران از این دولت و اهمیت مسئله نفت، دولت مصدق و حامیان ایشان که همیشه از مخالفان برگزاری انتخابات با نظام نامه مدون ادوار گذشته برای برگزاری انتخابات بودند، اقدام به برگزاری انتخابات مجلس هفدهم شورای ملی با همان نظام نامه و سبک و سیاق گذشته نمودند. با نزدیک شدن به برگزاری این انتخابات، طیف های گوناگونی از گروه های سیاسی کشور که از مخالفین دکتر مصدق و برنامه های اصلاحی دولت وی بودند، اقدام به مخالفت با برگزاری این انتخابات نمودند. دو طیف دربار و حزب توده از مهم ترین مخالفین برگزاری این انتخابات به شمار می رفتند و با در اختیار داشتن روزنامه های گوناگون، آزادانه در فضای باز سیاسی که دولت دکتر مصدق در طول دوران نخست وزیری خود موجد آن بود، اقدام به نشر و درج افکار و برنامه های خود در جهت مخالفت با برگزاری این انتخابات نمودند.
در این مقاله، سعی بر آن است تا با شیوه توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع آرشیوی روزنامه های این دوره به افکار غالب و دلایل مخالفت مخالفین دکتر مصدق با برگزاری انتخابات این دوره پرداخته شود و در ورای آن به نحوه نگرش ارگان های موجود طیف های سیاسی و گروهی ایران در این برهه زمانی مهم پرداخته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!