تولید ریشه های مویین با استفاده از اگروباکتریوم رایزوژنز در گیاه دارویی تاتوره تماشایی (Datura innoxia L.) و بررسی اثر محرک های زیستی سالیسیلیک اسید و متیل جاسمونات بر محتوای آتروپین و اسکوپولامین

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده از Agrobacterium rhizogenes جهت ایجاد ریشه های مویین تراریخت، روش بسیار کارآمد برای افزایش متابولیت های ثانویه است.
هدف
هدف از این تحقیق کشت ریشه های مویین تراریخت به منظور افزایش تولید متابولیت های ثانویه در گیاه تاتوره تماشایی است.
روش بررسی
در این تحقیق تولید ریشه های مویین با تلقیح ریز نمونه های برگ و کوتیلدون حاصل از گیاهچه های 2 ماهه، توسط سویه های A4، A7 و 15834 اگروباکتریوم رایزوژنز به دو روش درشت تزریقی و غوطه وری انجام شد و به منظور القای الیسیتور متیل جاسمونات در غلظت های 50 و 100 میکرو مولار و سالیسیلیک اسید در غلظت های 1، 01/0 و 1/0 میلی مولار در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار کشت داده شدند و محتوای آتروپین و اسکوپولامین ریشه های مویین تراریخت تحت غلظت های مذکور توسط HPLC بررسی شد.
نتایج
بیشترین و کمترین تولید ریشه مویین تراریخته به ترتیب مربوط به سویه A4 و سویه 15834 بود. بهترین ریز نمونه جهت تولید ریشه های مویین با تلقیح برگ در سویه A4 و کوتیلدون در سویه A7 گزارش شد. روش درشت تزریقی با بیشترین تولید ریشه مویین تراریخته به عنوان برترین روش شناسایی شد. اثر محرک های سالیسیلیک اسید در غلظت 1/0 میلی مولار سبب افزایش 3/4 برابری محتوای آتروپین در ریشه های مویین تراریخته نسبت به نمونه شاهد در غلظت مذکور شد. همچنین نتایج نشان داد، استفاده از متیل جاسمونات در غلظت های بالاتر (100 میکرو مولار) باعث کاهش محتوای آتروپین و اسکوپولامین می شود.
نتیجه گیری
اگروباکتریوم به عنوان یک روش مناسب جهت تولید ریشه های مویین و الیسیتورهای هورمونی به عنوان تیمار مناسب برای افزایش آلکالوئیدهای مورد نظر می توانند ایفای نقش کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!