بررسی تصفیه پذیری فاضلاب حاوی مالاتیون به روش ازن زنی کاتالیستی با کاتالیست کربن فعال شده با کلرید آمونیوم

چکیده:
اهداف مالاتیون یکی از سمومی است که بیشترین مصرف را بین سموم فسفره دارد. این سم اثرات حاد و مزمنی دارد، لذا به دلیل حفظ بهداشت آب و حفاظت انسان در برابر عوارض بهداشتی ناشی از این ترکیبات باید به روش مناسب از فاضلاب ها و منابع آب حذف شود. بین روش های تصفیه، روش مبتنی بر ازن توجه بیشتری را به خود معطوف کرده است. بین روش های ازن، ازن زنی کاتالیستی با کربن فعال یکی از بهترین گزینه هاست.
مواد و روش ها در این پژوهش ابتدا فاضلاب مصنوعی از مالاتیون خالص در غلظت مدنظر تهیه شد. سپس آزمایش های حذف مالاتیون در یک پایلوت استوانه ای به حجم 200 سی سی به روش ازن زنی تنها و ازن زنی کاتالیستی با استفاده از کربن فعال شده با کلرید آمونیوم (NAC) با پایه چوب حاصل از ضایعات باغی انجام گرفت. متغیرهای آزمایش شامل pH، زمان تماس، غلظت ازن و غلظت کاتالیست بود. در تمام شرایط ازن زنی کاتالیستی جذب تنها و اثر هم افزایی کاتالیست مشخص شد.
یافته ها نتایج نشان داد عملکرد حذف مالاتیون توسط ازن در pH قلیایی بیشتر است. همچنین در حجم 200 سی سی نمونه حاوی 50 میلی گرم در لیتر مالاتیون و در غلظت کاتالیست 1/0 گرم در لیتر کربن NAC در آزمایش ازن زنی کاتالیستی در زمان 50 دقیقه عملکرد حذف مالاتیون در ازن زنی 9/62درصد و در روش ازن زنی کاتالیستی 100درصد و در جذب تنها 22درصد و اثر هم افزایی 1/15درصد بود که نشان دهنده عملکرد بالای حذف در روش COP/NAC است.
نتیجه گیری کربن NAC به عنوان کاتالیست مناسب می تواند قدرت اکسیداسیون ازن را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
652 تا 661
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!