بررسی وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال تحصیلی 1392-1391

چکیده:
هداف سلامت روان مهم ترین عامل موثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه سلامت روان (GHQ) است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نسخه 11 نرم افزار STATA استفاده شده است. در همه تجزیه وتحلیل ها سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شده است. آزمون فرضیه ها دوطرفه است. از آزمون های تی استیودنت و تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین ها استفاده شده است.
یافته ها از بین افراد مطالعه شده 41 نفر (26/11درصد) اختلالات روانی داشتند. بیشترین شیوع مربوط به اختلال کارکرد اجتماعی (120 نفر، 32درصد) و کمترین مربوط به افسردگی (8 نفر، 20/2درصد) بود. بیشترین درصد شیوع اختلالات مربوط به افراد مونث (32 نفر، 75/12درصد)، مجرد (33 نفر، 62/12درصد)، غیربومی (31 نفر، 97/11درصد) و با تحصیلات کارشناسی (38 نفر، 46/12درصد) بود. بین رشته های تحصیلی، رشته علوم آزمایشگاهی میانگین نمره سلامت بالاتری نسبت به رشته های دیگر داشت (4/17درصد).
نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش، نشانه های مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایع تر از نشانه های دیگر است. تایید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابی های دقیق روان شناختی است. ارائه خدمات مشاوره ای و روان شناختی مبتنی بر نتایج به دست آمده از ارزیابی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
560 تا 569
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!