بررسی عملکرد ایمنی پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکارید بر کاهش عوارض بافت روده ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) در مواجهه با غلظت های کشنده سم بوتاکلر (Machty)

چکیده:
زمینه و هدف
افزودن پربیوتیکها به جیره غذایی باعث افزایش فعالیت آنزیمهای گوارشی و تحریک اشتها ایجاد تعادل میکروبی در روده میزبان، ساخت ترکیبات مفید از جمله ویتامینها و برخی آنزیمها، تحریک و افزایش کارایی سیستم ایمنی و افزایش رشد و توسعه سطوح غذایی می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکارید بر آسیبهای بافتی روده ناشی از غلظتهای کشنده سم بوتاکر در ماهی کپور معمولی است.
روش کار
150 قطعه ماهی کپور با میانگین وزنی 57 /0±7/10 گرم به مدت دو هفته جهت سازگاری با شرایط محیطی در مخازن فایبرگلاس 200 لیتری قرار داده شدند. اضافه کردن پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکارید به غذا با روش اسپری کردن به میزان g/kg1 صورت گرفت. با محاسبه LC50/96hبرای سم بوتاکلر 0/785چهار غلظت کشند ppm1/05ppm1/1،ppm1/2 وppm1/15، با هر سه تکرار این بررسی در نظر گرفته شد.
یافته ها
بررسی های بافت شناسی ماهیان که در معرض پربیوتیک قرار داشتند، نشان دهنده بروز آسیب های بافتی در بافت روده نسبت به بافت های گروه شاهد بود. میزان آسیب های بافتی با افزایش غلظت سم درppm1/15مشاهده و عارضه ها شامل تخریب پرزهای روده، تغییر شکل و تخریب سلول های پوششی، و نکروز در بافت روده بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکاریدنمی تواند از میزان آسیب های بافتی روده در برابر غلظت های کشنده سم بوتاکلر(ماچتی) بکاهد و به عنوان فاکتور ایمنی در این مطالعه اثر سودمند و مثبتی در جهت افزایش ایمنی ماهی کپور در برابر غلظت کشنده آلاینده نشان نداد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!