تاثیر سطوح مختلف پودر آویش شیرازی (Zataria Multiflora Boiss) در جیره بر صفات تولیدی، اندام های درونی و خصوصیات کیفی گوشت بلدرچین ژاپنی

چکیده:
در این پژوهش تعداد 225 قطعه بلدرچین یک روزه به مدت 35 روز در قالب طرح کاملا تصادفی با 5 تیمار، 3 تکرار و 15 قطعه بلدرچین در هر تکرار، به منظور بررسی صفات تولیدی، اندام های درونی و خصوصیات کیفی گوشت مورد آزمایش قرار گرفتند. تیمارها شامل جیره شاهد و جیره های با سطوح 5/0، 1، 5/1 و 2 درصد پودر آویشن بودند. صفات خوراک مصرفی، افزایش وزن و ضریب تبدیل به-صورت دوره ای اندازه گیری شدند. بر اساس نتایج این آزمایش سطح 2 درصد آویشن سبب کاهش خوراک مصرفی در دوره رشد و کل دوره پرورش گردید (05/0>P). سطوح 5/1 و 2 درصد آویشن در کل دوره افزایش وزن را نسبت به تیمار شاهد کاهش دادند (05/0>P). جیره حاوی 5/0 درصد آویشن سبب بهبود ضریب تبدیل در دوره آغازین شد (05/0>P)، اما ضریب تبدیل در دوره رشد و کل دوره تفاوت معنی داری نداشت (05/0P). سطح 2 درصد آویشن سبب کاهش وزن نسبی لوله تخم بر و فولیکول ها و همچنین سبب کاهش تعداد فولیکول ها و طول لوله تخم بر نسبت به تیمار شاهد شد (05/0>P). پایداری اکسیداتیو گوشت در روز کشتار تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفت (05/0P). استفاده از آویشن در جیره بلدرچین به طور معنی داری سبب کاهش مقدار خوراک مصرفی و بهبود ضریب تبدیل می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!