اهمیت اخلاق در آموزش و میزان رعایت آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان

چکیده:
مقدمه
آموزش نخستین ماموریت و کارکرد دانشگاه محسوب می شود و اخلاق آموزشی در دانشگاه حافظ امنیت ، رفاه و تعالی فردی و گروهی دانشجویان و اعضا هیئت علمی است. از آن جا که پرستاری حرفه ای حساس و انسانی است و بر پایه اخلاق استوار است و رعایت اصول اخلاقی در آموزش آن نقش بسزایی در شکل گیری ارزشهای حرفه ای و اخلاقی در دانشجویان پرستاری دارد. این مطالعه با هدف تعیین اهمیت اخلاق در آموزش و میزان رعایت آن از دید دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه ی مقطعی- تحلیلی است که 250 دانشجو ی پرستاری در مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکترا در آن شرکت داشتند. اطلاعات توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن محاسبه شده بود جمع آوری گردید. سپس با استفاده از نرم افزار16 spss از طریق رگرسیون خطی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد که اخلاق در آموزش از دیدگاه دانشجویان پرستاری اهمیت زیادی دارد، به طوری که میانگین نمره اهمیت اخلاق از دید دانشجویان (8/17±1/224) از 250 بود. اما میزان رعایت اخلاق در آموزش از دید دانشجویان در حد مطلوبی نبود. به طوری که میانگین نمره میزان رعایت اخلاق در آموزش (7/28±68/166) از250 بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهدکه با وجود این که اخلاق در آموزش پرستاری از دید شرکت کنندگان اهمیت زیادی دارد، اما میزان رعایت آن از دید آنها در حد مطلوبی نیست. بنابراین پیشنهاد می گردد که دلایل و عوامل موثر بر این دیدگاه نسبت به رعایت موازین اخلاقی در آموزش شناسایی شود
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1658036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!