بررسی تنوع ریزماهواره ای سگ ماهی کسلر (Paraschistura kessleri (Nemacheilidae)، Gunther، 1889) در خراسان رضوی

چکیده:
به منظور بررسی ساختار ژنتیکی سگ ماهی کسلر (Paraschistura kessleri) که از گونه های بومی آب شیرین ایران است، تعداد 84 نمونه از رودخانه های رادکان، زاوین و کارده واقع در استان خراسان رضوی جمع آوری و با استفاده از شش جایگاه ریزماهواره ای ارزیابی شد. تمام جایگاه های مورد استفاده چند شکلی نشان دادند. نتایج نشان داد که سگ ماهی کسلر از غنای آللی (میانگین تعداد آلل: 16/9) و هتروزیگوسیتی مناسبی (میانگین هتروزیگوسیتی مشاهده شده: 65/0) در مناطق رادکان، زاوین و کارده برخوردار است. از 18 آزمون جایگاه ژنی-جمعیت، تنها 4 آزمون در تعادل هاردی-وینبرگ قرار داشت. میزان Fst و Rst به عنوان شاخص های تمایز ژنتیکی به ترتیب 034/0 و 061/0 به دست آمد. در این خصوص، جریان ژنی نسبتا بالای مشاهده شده (7/28:Nm) را می توان به عنوان عاملی مهم در تمایز ژنتیکی پایین به دست آمده بین نمونه های رودخانه های مورد بررسی در نظر گرفت. جریان ژنی مشاهده شده نیز احتمالا مرتبط با عواملی همچون: آلودگی ها، سیلاب ها و تاریخچه زندگی سگ ماهی کسلر است. نتایج آنالیز واریانس مولکولی نیز نشان داد که بخش عمده تنوع مشاهده شده مربوط به درون جمعیت ها است. بالاترین میزان شباهت و فاصله ژنتیکی به ترتیب بین نمونه های مناطق رادکان با کارده و زاوین با رادکان مشاهده شد. دندروگرام UPGMA ترسیم شده بر اساس فاصله ژنتیکی نیز نشان داد که احتمالا دو گروه جدا از سگ ماهی کسلر در مناطق رادکان، زاوین و کارده وجود دارد به طوری که منطقه زاوین در شاخه ای جدا از مناطق کارده و رادکان قرار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1658474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!