بررسی همه گیرشناختی سندروم شبه آنفلوانزا: توصیف موارد گزارش شده به نظام مراقبت دیده ور آنفلوآنزا در استان همدان طی سال های 1392 و 1393

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری آنفولانزا یک بیماری حاد و کشنده با قابلیت ایجاد همه گیری های گسترده است. جهت کاهش هزینه های اجتماعی و اقتصادی این بیماری، واکسیناسیون علیه آن در کل جمعیت و جمعیت های در معرض خطر موثر می باشد. از آنجایی که هر منطقه دارای ساب تایپ بومی ویروس آنفولانزا می باشد، لازم است بررسی هایی برای شناسایی گونه های بومی در هر منطقه انجام شود.
روش کار
در این مطالعه تمامی داده های موجود مربوط به بیماری آنفولانزا در مرکز بهداشت استان همدان که در سال 1392و 1393 جمع آوری شده بود مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعاتی مانند: جنسیت، شغل، نوع پذیرش، تاریخ نمونه گیری، نوع نمونه، کیفیت نمونه، گونه ویروس، زیرگونه ویروس و نام شهرستان ها را وارد مطالعه گردید و با استفاده از نرم افزار STATA ویرایش 11 تحلیل داده ها انجام شد.
یافته ها
ساب تایپ های آنفولانزا در سال های 1392، از بین 206 مورد بیماری شبه آنفولانزا ثبت شده 26 مورد تایید شده آنفولانزا بوده است که همگی (%100) از تایپ A و ساب تایپ H3N2 بوده اند و در سال 1393، از 244 مورد ثبت شده بیماری شبه آنفولانزا، 44 مورد تایید شده آنفولانزا بودند که 31 مورد از تایپ A که 18 مورد آن ساب تایپ H3N2 (%40) و 13 مورد آن از ساب تایپ H1N1 بوده است (%30) و 13 مورد آن از تایپ B بوده است (%30).
نتیجه گیری
در رابطه با انطباق زیرگونه های واکسن آنفلوآنزا، خوشبختانه زیرگونه های توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت برای سال های 14-2013 با زیر گونه های شناسایی شده در استان همدان همخوانی دارد. این یافته بیانگر قابلیت استفاده واکسن آنفلوآنزا و توصیه به واکسیناسیون آنفلوآنزا در استان همدان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1659858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!