فاسیولا ژیگانتیکا نشخوارکنندگان: تجزیه و تحلیل شجره شناسی بر اساس ترادف COX1

چکیده:
زمینه مطالعه
گونه های فاسیولا بعنوان ترماتودهای دیژنه آبا پراکندگی جهانی توصیف شده که باعث آلوده شدن علفخواران بخصوص نشخوارکنندگان می شوند. هدف از بررسی حاضر تنوع درون گونه ای فاسیولا ژیگانتیکا از دو جدایه بز و گاومیش، مربوط به دو منطقه جغرافیایی ایران بود.
روش کار
جمع آوری نمونه ها در بررسی کشتارگاهی از دو منطقه تهران و گیلان انجام گرفت. نمونه ها بر اساس مشخصات ریختی بصورت اولیه و براساس کلید تشخیص شناسایی گردید. در بخش مولکولی، واکنش زنجیره ای پلیمراز به منظور تکثیر توالی ژن COX1انجام شد و محصول PCR پس از خالص سازی، تعیین توالی گردید و درخت شجره ایی ترسیم شد. ترادف اسیدهای آمینه نیز صورت پذیرفت. سپس ترادف های حاصل با استفاده از نرم افزارهای مربوط تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
الگوی PCR در همه جدایه ها با وجود باندی به اندازه 499 جفت باز قابل تشخیص بود. نتایج تعیین توالی اسیدهای آمینه مشخص کرد، بین دو جدایه بز و گاومیش از این حیث اختلاف وجود دارد. در جدایه بز 4 اسیدآمینه از شماره 135 تا 138 بترتیب شامل لوسین، فنیل آلانین، ترئونین و اسپارتات به سرین، لوسین، هیستیدین و لوسین تغییر پیدا کرده اند. علاوه بر این در اسیدآمینه شماره 154 جدایه گاومیش لوسین جایگزین سرین شده است.
نتیجه گیری نهایی: نتایج بدست آمده نشان داد که جدایه های بز و گاومیش می توانند مسول بقا ابتلا به فاسیولا در مناطق بومی آلودگی باشند. بنظر می رسد تنوع موجود بین فاسیولا ژیکانتیکا و میزبان می تواند منجر به اختلافات زیستی در انگل گردد و لذا رهیافت های مناسبی بعنوان سیاست های کنترلی و درمانی مورد نیاز است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!