اثر روغن اسانسی نعناع و پونه بر عملکرد، جمعیت میکروبی شکمبه و برخی فراسنجه های خونی گوسفند

چکیده:
زمینه مطالعه
استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان افزودنی غذایی در دام ها به علت باقیماندن آنتی بیوتیک در شیر، گوشت و اثرات آن در سلامت انسان ها محدود شده است. روغن اسانسی نعناع و پونه پتانسیل بالایی برای استفاده در جیره نشخوارکنندگان دارند.
هدف
این مطالعه به منظور بررسی اثرات روغن های اسانسی نعناع و پونه بر عملکرد، جمعیت میکروبی شکمبه و برخی فراسنجه های خونی گوسفند انجام شد.
روش کار
بدین منظور، از 9 راس گوسفند نر نژاد دالاق در قالب طرح چرخشی در 3 دوره 21 روزه شامل 14 روز به عنوان دوره عادت پذیری و 7 روز نمونه برداری استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل تیمار1 (شاهد) : جیره پایه (بدون اسانس نعناع و پونه)، تیمار2: جیره پایه + 110 میلی گرم در روز اسانس نعناع و تیمار3: جیره پایه + 110 میلی گرم در روز اسانس پونه بودند و گوسفندان در قفس های انفرادی بطور آزاد به آب و غذا دسترسی داشتند. به منظور تعیین جمعیت میکروبی، pH و ازت آمونیاکی، نمونه های مایع شکمبه قبل از خوراک دهی صبح، 4 و 8 ساعت بعد از خوراک دهی صبح جمع آوری شدند. خون گیری در پایان هر دوره از سیاهرگ گردنی صورت گرفت.
نتایج
روغن های اسانسی نعناع و پونه تاثیر معنی داری بر عملکرد، متابولیت های خونی، pH، ازت آمونیاکی، تعداد پروتوزوآ و شمارش کلی باکتری های مایع شکمبه نداشتند. تعداد کلی فرم های شکمبه 4 ساعت بعد خوراک دهی صبح در تیمار نعناع کاهش معنی دار و 8 ساعت بعد خوراک دهی در تیمار پونه افزایش معنی داری نسبت به تیمار شاهد داشت(05/0>P). تعداد باکتری های تولید کننده اسیدلاکتیک در زمان قبل و 4 ساعت بعد از خوراک دهی صبح در تیمار پونه بیشتر از تیمارهای شاهد و نعناع بود.
نتیجه گیری نهایی: در مجموع، روغن های اسانسی نعناع و پونه هر چند بر جمعیت میکروبی شکمبه موثر بودند ولی تاثیری بر عملکرد و فراسنجه های خونی گوسفندان دالاق نداشتند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
75 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!