تاثیر شش هفته تمرین شنا همراه با مصرف عصاره ی آلوئه ورا بر نیمرخ چربی موش های نر مبتلا به دیابت

چکیده:
مقدمه
دیابت نوع 1، یک اختلال خود ایمنی است که در آن، اعمال متابولیک بدن دچار اختلال می شود. از آن جایی که داروهای گیاهی برای درمان بیماری نسبت به بسیاری از داروهای شیمیایی عوارض کمتری دارند، هدف از انجام مطالعه ی حاضر، بررسی اثر تمرین شنا همراه با مصرف عصاره ی آلوئه ورا برنیمرخ چربی موش های صحرایی مبتلا به دیابت بود.
روش ها
در این مطالعه ی تجربی، 28 سر موش صحرایی نر مبتلا به دیابت انتخاب و در چهار گروه شاهد، تمرین شنا، عصاره ی آلوئه ورا و تمرین شنا همراه با آلوئه ورا قرار گرفتند. برنامه ی تمرین شنا، به صورت فزاینده در هفته ی اول با 6 دقیقه آغاز شد و تا هفته ی ششم به 36 دقیقه افزایش یافت. گروه های آلوئه ورا و شنا همراه با آلوئه ورا، روزانه 300 میلی گرم برکیلوگرم عصاره ی آلوئه ورا به صورت صفاقی دریافت کردند.
یافته ها
تمرین شنا، مصرف عصاره ی آلوئه ورا و ترکیب آن ها اثر معنی داری بر بهبود نیمرخ چربی موش های مبتلا به دیابت داشت (050/0 ≥ P)؛ تمرین شنا همراه با مصرف عصاره ی آلوئه ورا نسبت به مصرف عصاره ی آلوئه ورا اثر بیشتری بر بهبود نیمرخ چربی موش های مبتلا به دیابت داشت (050/0 ≥ P). همچنین، تمرین شنا همراه با مصرف عصاره ی آلوئه ورا نسبت به تمرین شنا اثر بیشتری بر بهبود لیپوپروتئین خیلی کم چگال (Very-low-density lipoprotein یا VLDL)، کلسترول تام (Total cholesterol یا TC) و تری گلیسرید (Triglyceride یا TG) موش های مبتلا به دیابت داشت (050/0 ≥ P).
نتیجه گیری
تمرین شنا همراه با مصرف عصاره ی آلوئه ورا، نقش تعاملی در بهبود نیمرخ چربی موش های صحرایی مبتلا به دیابت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1515 تا 1522
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!