بررسی ارتباط نحوه شرکت در کلاس های آموزشی آمادگی برای زایمان با وضعیت شیردهی

چکیده:
مقدمه
به رغم تاکید سازمان سلامت جهان بر شیردهی انحصاری و فواید آن در سلامت مادر و کودک، بسیاری از مادران تغذیه با شیر مادر را متوقف می نمایند. از این رو نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شیردهی و فواید آن هستند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط نحوه شرکت در کلاس های آموزشی آمادگی برای زایمان با وضعیت شیردهی انجام شد.
مواد و روش کار
در مطالعه مقطعی حاضر، 600 زن باردار شرکت کننده در کلاس های آموزشی قبل از تولد مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی آیت الله روحانی بابل در طی سالهای 91 الی 93 بررسی شدند. داده ها از طریق پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، سابقه پزشکی و مامایی و معاینات بالینی جمع آوری شد. برای تعیین ارتباط تعداد جلسات آموزشی قبل تولد با مشخصات دموگرافیک و وضعیت شیردهی از آزمون های متناسب در سطح معنادار استفاده گردید.
یافته ها
دو عامل، تعداد جلسات شرکت در کلاسهای آموزشی قبل از تولد و سن هنگام تولد نوزاد با وضعیت شیردهی ارتباط آماری معنادار داشتند؛ بطوریکه مادران شرکت کننده در تعداد جلسات آموزشی بیشتر (4 جلسه و بالاتر) به میزان کمتری از شیر خشک در دوران شیردهی استفاده کردند. همچنین مادران شرکت کننده در کلاس آمادگی برای زایمان با سن هنگام تولد نوزاد (37 هفته و کمتر) به میزان بیشتری از شیر خشک استفاده نمودند. ارتباط معنادار بین وضعیت شیردهی با مشخصات دموگرافیک، باروری و نوع زایمان یافت نشد.
بحث و نتیجه گیری
آموزش های دوران بارداری بعنوان بخشی از مراقبت های معمول بارداری می توانند در بهبود شیردهی موثر باشند. لذا با تاکید به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش آموزش بعنوان عنصری کلیدی، برگزاری چنین کلاس هایی راه حلی مناسب برای افزایش سازگاری مادر و کاهش استفاده از تغذیه مصنوعی در دوران شیردهی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!