شناسایی مخمر Cryptococcus magnus به عنوان عامل شانکر درختان میوه هسته دار در برخی از استان های مرکزی ایران

چکیده:
شانکر تنه و شاخه یکی از مهمترین بیماری های درختان میوه هسته دار است که بارزترین علائم آن ایجاد زخم های فرورفته روی شاخه ها همراه با تراوش صمغ می باشد. دو باکتری Xanthomonas arboricola pv. pruni و Pseudomonas syringae pv. syringae به عنوان عوامل اصلی این بیماری قبلا از مناطقی از ایران گزارش شده اند. به منظور شناسایی و تعیین پراکنش عوامل مولد شانکر از نواحی مرکزی ایران، نمونه های دارای علایم شانکر از باغ های این مناطق جمع آوری گردید. پس از کشت نمونه ها روی محیط آگار غذایی حاوی سوکرز (NAS) کلنی های برجسته، کرم متمایل به صورتی و خمیری مانند جدا شد. بیماری زایی نماینده هایی از جدایه ها روی نهال های هلو (Prunus persica) به اثبات رسید. بررسی های میکروسکوپی، فنوتیپی و مولکولی برای شناسایی جدایه ها انجام شد. با استفاده از آغازگرهای ITS4 و ITS5 این قطعه در واکنش های زنجیره ای پلی مراز (PCR) در جدایه های نماینده تکثیر و توالی یابی شد. توالی های به دست آمده با استفاده از نرم افزار بلاست در ژن بانک (NCBI) با توالی های موجود در این پایگاه مقایسه و میزان شباهت تعیین گردید. از ژن 26S و بخشی از ژن های RPB1 و RPB2 نیز برای تایید شناسایی استفاده شد. در بررسی میکروسکوپی جدایه ها سلول هایی کروی شکل که برخی از آن ها در حال جوانه زدن بودند مشاهده شد. در مقایسه توالی قطعه ITS در ژن بانک، جدایه ها بیشترین شباهت را به گونه Cryptococcus magnus نشان دادند. توالی ژن های 26S، RPB1 و RPB2 نیز این شباهت را تایید کردند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
239
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!