بررسی جایگاه حفاظتی تالاب بین المللی سرخرود با استفاده از وضعیت پرندگان، انطباق با معیارهای انتخاب IBA و کنوانسیون رامسر

چکیده:
تالاب بین المللی سرخرود واقع در استان مازندران، در غرب مجموعه تالاب های بین المللی فریدونکنار قرار دارد. تالاب بین المللی سرخرود از سه قسمت شرقی، جدید و غربی که به دامگاه معروف می باشد تشکیل شده است. در این تحقیق پرندگان تالاب زی شامل پرندگان آبزی و کنارآبزی در پاییز و زمستان سال های 1387، 88، 89 و 90 مورد بررسی قرار گرفتند. سرشماری پرندگان با روش مشاهده مستقیم، Count Total و با استفاده از دوربین چشمی 50 × 10 انجام شد. از این سرشماری ها، میانگین سالانه تعداد گونه-ها و جمعیت، تراکم گونه ها و سپس میزان شاخص های تنوع زیستی طبق روابط موجود (تنوع گونه ای شانون-وینر و غالبیت گونه ای سیمپسون) در مورد پرندگان آبزی و کنارآبزی به صورت سالانه تعیین گردید. در طول فصل مطالعه، گونه غالب منطقه و بیشترین درصد فراوانی در هر سه دامگاه مربوط به خوتکا (Anas crecca) و کمترین درصد فراوانی مربوط به عروس غاز (Branta ruficollis) بود. همچنین تالاب سرخرود با بسیاری از معیارهای IBA (Important Bird and Biodiversity Areas) و معیارهای جدید کنوانسیون رامسر مربوط به شناسایی تالاب های با اهمیت بین المللی هم خوانی داشته و به عنوان یکی از مناطق مهم پرندگان در خاورمیانه می باشد. با استفاده از 5 معیار پرندگان، ماهیان، عوامل تهدید کننده، مسایل اقتصادی و اجتماعی و موقعیت حفاظتی، مشخص شد که این تالاب در بین تالاب-های مهم کشور جایگاه حفاظتی بهتری را نسبت به سال 1383 به خود اختصاص داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!