بررسی مصرف انرژی در یک ساختمان سبز نمونه و مقایسه آن با ساختمان های معمولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
از نقطه نظر رویکرد جهانی در زمینه ی انرژی، افزایش تقاضای انرژی، محدودیت منابع انرژی فسیلی و افزایش قیمت آن و عدم امنیت و ثبات بازار انرژی در دهه های اخیر هم سو با مساله ی آلودگی و گرم شدن زمین مبنای رویکرد جدید در مبحث انرژی است. در حال حاضر، بخش ساختمان های اداری و مسکونی در حدود 40 درصد از مصرف انرژی تجدید ناپذیر کشورمان را بخود اختصاص داده است که معطوف شدن به این بخش در راستای بهینه سازی مصرف انرژی وکنترل تقاضای انرژی در ساختمان، اجتناب ناپذیراست. در این مقاله، به بررسی میزان مصرف انرژی برای یک ساختمان مسکونی دو طبقه با زیر بنای دویست مترمربع در شهر تهران پرداخته شده است. درابتدا فرض شده است که ساختمان با مصالح متداول ساخته شده و سپس میزان مصرف انرژی ساختمان و همچنین هزینه ی مصرف سالانه ی انرژی ساختمان با توجه به تعرفه های فعلی کشور محاسبه شده اند. سپس در مرحله ی بعدی محاسبات انرژی برای یک ساختمان سبز صورت گرفته است. نهایتا به مقایسه میزان مصرف انرژی و هزینه ی انرژی مصرفی در هر دو ساختمان پرداخته شده است،که منتهی به کاهش قابل توجهی درمقدار مصرف انرژی سالانه ی ساختمان سبز ( کاهش مصرف برق معادل 23 % و گاز 26/32 % ) و همچنین هزینه های مربوطه می گردد. بنابراین باتوجه به کمبود منابع انرژی تجدیدناپذیر و هزینه های گزاف استحصال آن و همچنین تاثیرات مخرب مصرف آن برمحیط زیست، سرمایه گذاری درامر اجرای ساختمان سبز در سطح کشور ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!