مروری بر مطالعات رفتار باد به ویژه بر مناطق شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
امروزه مطالعه رفتار باد در محیط های شهری مانند مجتمع های ساختمانی، شهرک ها، شهرها و ساختمان ها بلند مرتبه در کانون توجه قرار گرفته است. بررسی اثر دینامیک باد بر محیط های شهری و بطور متقابل اثر شهر بر رفتار و الگوی باد، موضوع اصلی این تحقیقات می باشد .امروزه مدل سازی جریان باد به کمک دینامیک سیالات محاسباتی و نرم افزار های آن مطالعه رفتار باد و جریان های ناشی از آن، از در معماری محیط های هندسه های شهری مانند مجموعه ای از مجتمع های ساختمان ها ساختمانی، شهر ها، شهرک ها و ساختمان ها بلند مرتبه هم اکنون در کانون توجه قرار گرفته است. به دلیل اثرات محیط های چیدمان مجموعه ساختمان های شهری بر الگوی جریان باد[U1] ، مطالعه و شبیه سازی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. در دهه ی 1950 با توجه به ضعف کامپیوتر های موجود، توسعه ی مطالعات تجربی و آزمایشگاهی و اندازه گیری های هواشناسی برای بهبود پیش بینی عددی آب و هوا آغاز شد. در دهه ی 1960 با توسعه و بهبود مدل های عددی، معادلات ابتدایی و همچنین افزایش توان محاسباتی کامپیوتر ها، مدل سازی ها با هندسه ی پیچیده و دقت بیشتر آغاز شد. در دهه ی 1970 مدل های متوسط گیری شده ی رینولدزی تلاطم برای شبیه سازی ارائه گردیدند. به علت کارآمدی خوب، این مدل ها نیز در علم دینامیک باد شهری مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه در سال های 1980 مدل های عددی حل این معادلات توسعه یافتند. برای ارزیابی نتایج بدست آمده در دهه ی 1990 مدل های پیشرفته ی تلاطم ارائه و با نتایج آزمایش تونل باد مقایسه گردید. در سال های اخیر ارائه ی مدل های جدید عددی باعث ارتقاء دقت پیش بینی الگوی جریان و دینامیک باد بر روی ساختمان ها و به ویژه در سطح عابرین پیاده شده است. در مطالعه ی پیش رو برخی از کاستی های این مقوله ارائه شده است. همچنین مقالات مهم و تاثیر گذار 65 سال گذشته در علم شبیه سازی جریان باد مرور شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!