بررسی کال زایی و باززایی گیاه دارویی آویشن دنایی (Thymus daenensis Celak.)

چکیده:
آویشن دنایی با نام علمی Thymus daenensis Celak.، گیاهی از تیره نعناعیان و از گونه های اندمیک جنس آویشن در ایران می باشد. با وجود نیاز روزافزون برای تکثیر انبوه این گیاه به دلیل وجود انواع متابولیت های ثانویه مفید، اطلاعات کمی در مورد روش های ازدیاد آن وجود دارد. در این تحقیق برهم کنش بعضی از تیمارهای هورمونی به منظور ایجاد کشت درون شیشه برای کال زایی و ریزازدیادی گیاه آویشن دنایی در محیط کشت MS با غلظت های مختلف از هورمونهای اندول استیک اسید (IAA)، بنزیل آمینوپورین (BAP)، کینتین (Kin) و در حضور یا عدم حضور آسکوربیک اسید (AS) بررسی شد. نتایج نشان داد که شاخص کالوس، وزن تر و وزن خشک در قطعات میان گره ای نسبت به قطعات مریستم راسی مناسب ترند. باززایی گیاه از کالوس بدست آمده از جداکشت های مریستم راسی و میان گره ای واجد اختلاف معنی داری بوده و بهترین ترکیب های هورمونی برای باززایی گیاه شامل NAA-Kin به ترتیب با غلظت (5/4-5/1) و NAA-BAP به ترتیب با غلظت های (6-9) میلی گرم بر لیتر بود. تولید کالوس در قطعات میان گره ای اختلاف معنی داری نسبت به مریستم راسی نشان داد و در ترکیب هورمونی Kin-NAA (9-3) میلی گرم بر لیتر و NAA-BAP (6-9) میلی گرم بر لیتر در حضور آسکوربیک اسید بهترین تراکم تولید کالوس بدست آمد. در مجموع از میان تیمار های بکار برده شده، تیمار شاهد و تیمارهای هورمونی NAA و Kin اثرات مطلوب تری بر باززایی داشته و نیز کال زایی در قطعات میان گره ای بهتر انجام شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
958 تا 967
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!