اثر پودر گیاه چویل (Ferulago Angulata) بر عملکرد، فراسنجه های خونی، فلور طبیعی روده و پاسخ ایمنی هومورال جوجه های گوشتی ماده

چکیده:
محدودیت کاربرد آنتی بیوتیک ها در دام و انسان باعث افزایش تمایل به جایگزینی آن ها با ترکیبات موثر گیاهی شده است. برای بررسی اثر دارویی گیاه چویل بر فلور طبیعی روده کوچک و پاسخ ایمنی در جوجه های گوشتی، 476 قطعه جوجه مرغ یک روزه گوشتی سویه کاب 500 به طور تصادفی به 7 تیمار با 4 تکرار و هر تکرار شامل 17 قطعه جوجه اختصاص داده شدند. به جوجه ها جیره پایه یکسان با 0 درصد (کنترل)، 4/0 و 8/0 درصد از پودر چویل در روزهای 1 تا 28 (S)، 29 تا 42 (F) و 1 تا 42 (A) روزگی، خورانده شد. جهت بررسی پاسخ ایمنی هومورال، گلبول قرمز گوسفند در روز های 28 و 35 به سیاهرگ بال دو قطعه جوجه تزریق شد. در سنین 28 و 42 روزگی کشتار انجام و وزن لاشه، وزن نسبی چربی، وزن کبد، مقدار تری گلیسرید، کلسترول، HDL و VLDL در سرم و طول بخش های مختلف روده اندازه گیری شد. نتایج عملکرد نشان داد که 4/0 و 8/0 درصد چویل به طور معناداری خوراک مصرفی را کاهش می دهد. میانگین اضافه وزن روزانه در گروه شاهد بیشترین و گروه 8/0 درصد چویل کمترین را نشان داد. هم چنین شمار لاکتوباسیلوس ها به طور معنی داری با افزودن 4/0درصد یا 8/0درصد چویل افزایش یافت، اما اشرشیاکلی در 28 روزگی به طور معنا داری کاهش یافت ((p<0.05). در 42 روزگی، بیشترین جمعیت لاکتوباسیلوس ها در تیمار F، هشت دهم و کمترین جمعیت آن در گروه کنترل دیده شد و بیشترین جمعیت اشرشیاکلی در گروه کنترل بود. عیار پادتن در برابر SRBC به طور معنی داری تحت تاثیر تیمارها قرار داشت. بیشترین عیار مربوط به IgM و ایمنوگلوبولین کل در گروه F، هشت دهم و کمترین مربوط به گروه کنترل بود. با توجه به نتایج به نظر می رسد که گیاه چویل اثرات سومندی روی عملکرد، برخی باکتری های روده کوچک و پاسخ ایمنی هومورال جوجه های گوشتی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!