مطالعه ی کشتارگاهی ضایعات هیستوپاتولوژیک غده تیرویید و سطح سرمی هورمون های تیروییدی در میش های آبستن و جنین آن ها در دو فصل سرد و گرم در اهواز

چکیده:
در مطالعه ی کشتارگاهی حاضر، فراوانی ضایعات هیستوپاتولوژیک در غده ی تیروئید و سطح هورمون های تیروئیدی در مادر و جنین گوسفند در دو فصل گرم و سرد در کشتارگاه اهواز مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، به صورت جداگانه از گوسفندانی که دوره ی آبستنی خود را در فصول سرد و یا گرم سال گذرانده بودند نمونه گیری انجام شد. پس از مراجعه به کشتارگاه به صورت تصادفی از 29 راس میش آبستن و جنین های آن ها در پایان فصل سرد (اسفند ماه) و از 25 راس میش آبستن و جنین های آن ها در پایان فصل گرم (مهر ماه) نمونه ی خون و غده ی تیروئید اخذ گردید. میزان سرمی هورمون های تیروئیدی T3 و ‏T4 به روش الیزا اندازه گیری شد و غدد تیروئید مورد مطالعه هیستوپاتولوژیک قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان دهنده ی فراوانی بالایی از جراحات تیروئیدی در میش ها و جنین های آن ها بود. انواع مختلفی از جراحات نظیر کیست، هایپرپلازی فولیکولار، دژنرسانس فولیکولار، خونریزی و التهاب و گواتر کلوئید در میش ها و جراحاتی نظیر کیست، پرخونی و دژنرسانس فولیکولار در جنین ها مشاهده گردید. فصول سرد و گرم دارای اثر معنی دار بر فراوانی ضایعات تیروئیدی در میش های آبستن و جنین آن ها نبودند. میانگین سطح سرمی هورمون های T3 و T4در میش های آبستن و جنین های آن ها در دو فصل سرد و گرم اختلاف معنی داری نداشتند. در مدل مورد تحقیق، وجود ضایعه در تیروئید اثر معنی داری بر روی مقادیر T3 و T4 مادر نداشت در صورتی که در همین مدل، وجود ضایعه در تیروئید جنین ها باعث افزایش ترشح هورمون T3 و T4 شده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!