مقایسه شکل هندسی جمجمه عصبی و قابلیت استفاده از آن در شناسایی گونه های جنس Cyprinion ایران

چکیده:
به منظور بررسی قابلیت استفاده از شکل جمجمه عصبی در تفکیک گونه های جنس Cyprinion ایران براساس روش ریخت سنجی هندسی، تعداد 30 قطعه ماهی از پنج گونه ی گزارش شده از ایران صید گردید. برای این منظور تعداد 17 لندمارک هم ساخت روی تصاویر دوبعدی تهیه شده از نمای پشتی جمجمه عصبی ماهیان تعریف و رقومی سازی شد. داده های حاصله (مختصات لندمارک ها) با استفاده از روش های آماری تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی (PCA)، تجزیه و تحلیل تغییرات شکلی متعارف (CVA) و تحلیل خوشه ای(CA) به کمک نرم افزارهای MorphoJ و PAST مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل های آماری به خوبی توانستند پنج گونه مورد مطالعه را براساس شکل جمجمه تفکیک نمایند. صفاتی که بر اساس آن ها می توان گونه های Cyprinion را تفکیک کرد به شرح زیر قابل بیان است: C. kais دارای کمترین عرض جمجمه در ناحیه پرویزنی جانبی، کمترین مقدار باریک شدگی جمجمه عصبی در بخش میانی و کمترین فاصله بین ابتدایی ترین محل اتصال آهیانه ها و انتهایی ترین محل اتصال آنها است. C. macrostomum دارای کمترین عرض استخوان بالاپرویزنی و دارای شکاف مشخص در لبه جلویی آن و همچنین بیشترین فاصله بین ابتدایی ترین محل اتصال آهیانه ها و انتهایی ترین محل اتصال آن ها است، C. milesi دارای باریک ترین و کشیده ترین جمجمه عصبی بوده و بیشترین میزان باریک شدگی جمجمه در بخش میانی جمجمه را دارد. در C. tenuiradius عرض جمجمه در محل بالی گوشی زیاد بوده، در نواحی میانی جمجمه کاهش یافته و مجددا در محل پرویزنی جانبی افزایش می یابد و در نهایت C. watsoni دارای پهن ترین و کوتاه ترین استخوان بالاپرویزنی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!