پاسخ زیستی بچه ماهیان کپورمعمولی (Cyprinus carpio Linnaeus، 1758) به تغذیه کامل پس از گرسنگی کوتاه مدت: تغییرات رشد روزانه، پراشتهایی و شاخص های بدنی

چکیده:
این آزمایش با هدف مشاهده پاسخ های بچه ماهیان کپور به گرسنگی اعمال شده محدود و تغذیه مجدد پس از آن انجام شد. در دو هفته نخست، گروه های تیماری مختلف با غذادهی به میزان 75% (RL75)، میزان 50% (RL50)، میزان 25% (RL25)، حد سیری ظاهری و گروه RL0 بدون غذادهی نگهداری و پس از شش هفته غذادهی در حد سیری کامل با گروه شاهدی که در این هشت هفته دوره آزمایش کاملا در حد سیری ظاهری غذادهی شده بودند، مقایسه شدند. بروز رشد جبرانی به صورت رشد روزانه بالاتر در گروه های تحت گرسنگی اجباری اولیه در نتیجه میل به غذاگیری بیشتر در این گروه ها بود و ارتباط معنی داری میان درصد غذاگیری گروه ها و درصد رشد روزانه آنها مشاهده شد (SGR%= 0/55x-0/45، r2=0/93). شاخص کبدی گروه های تحت گرسنگی در پایان هفته دوم گرسنگی کمتر از گروه های شاهد شد (P<0/05)، در حالی که بعد از دوره غذادهی مجدد این اختلاف میان گروه ها معنی دار نبود (P>0/05). نتایج نشان داد که پاسخ کپورماهیان انگشت قد تحت گرسنگی برای افزایش رشد و جبران وزن از دست داده در مدت گرسنگی با بهبود کارایی تغذیه و مصرف غذا همراه نبوده و این پاسخ با بروز پراشتهایی صورت گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!