بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی و شاخص های حسابداری با ارزش بازار سهام

پیام:
چکیده:
این تحقیق با بررسی رابطه سود خالص، جریان های نقد عملیاتی، سود قبل از بهره مالیات و ارزش افزوده اقتصادی، با ثروت ایجاد شده برای سهامداران، میزان اعتبار این شاخص ها را در بورس اوراق بهادار تهران ارزیابی کرده است.جامعه آماری تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که پس از اعمال محدودیت هایی تعداد 73 شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردید. قلمرو زمانی تحقیق شامل یک دوره زمانی پنج ساله براساس صورت های مالی سال های 1384 الی 1388 شرکت های برگزیده می باشد. البته با توجه به این که برای آزمون فرضیه های تحقیق نیاز به محاسبه تغییرات سال (t) نسبت به سال (t-1) می باشد، برای محاسبه برخی متغیرها اطلاعات سال 1383 نیز بکار گرفته شد. اطلاعات مورد نیاز برای انجام آزمون، محاسبه و سپس آزمون رگرسیون برای بررسی رابطه بین شاخص ها با ارزش بازار مورد استفاده قرار گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد ارزش افزوده اقتصادی (EVA)1 بعد از سود خالص شاخص مناسبی برای پیش بینی ثروت ایجاد شده برای سهامداران (CSV)2 بوده و قادر است به سهامداران نشان دهد مدیریت تا چه حد در ثروت آنها دخیل بوده است. از دیگر نتایج این تحقیق می توان به این مطلب اشاره کرد که شاخص های حسابداری که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند، ناکافی هستند و در برابر چالش های رو به افزایش بازارهای سرمایه و مالکان بیانگر مناسب ارزش بازار سهام نخواند بود. در این میان سود خالص با ضریب 507/0 بیشترین و جریانات نقدی عملیاتی با ضریب 015/0 کمترین همبستگی را با ارزش بازار سهام دارا هستند و ارزش افزوده اقتصادی با ضریب همبستگی 248/0 بعد از سود خالص و سود قبل از بهره و مالیات بیشترین همبستگی را با ارزش بازار سهام دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!