بررسی میزان حوادث و تلفات آب در شبکه توزیع آب شرب شهر ازنا در سال های 1387تا1393 و عوامل موثر بر آن

چکیده:
مقدمه و هدف
یکی از مشکلات عمده در شبکه های توزیع آب شرب، هدررفت حجم زیادی از آب در اثر وقوع حوادث مختلف میباشد که هزینه زیادی را در بر دارد؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان حوادث و تلفات آب در شبکه توزیع آب شرب شهر ازنا و عوامل موثر بر آن در سالهای 1387 تا 1393 بود.
روش کار
این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و با جمع آوری داده ها به وسیله سرشماری و اندازه گیری میدانی و پیمایشی انجام شد. در این بررسی، مقادیر تولید و مصرف آب، مقدار تلفات آب، تعداد حوادث، نوع لوله، منطقه فشاری، عمر و طول لوله های ثبت شده در محدوده سالهای 1387 تا 1393 مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین مقدار تلفات در سال 1387 رخ داده و کمترین مقدار تلفات در سال 1391 و به ترتیب 34/48 درصد و 20/57درصد بوده است. علاوه براین، بین افزایش فشار با تعداد حوادث، سرانه مصرف و تلفات آب و نیز بین افزایش طول شبکه و عمر لوله ها با افزایش تعداد حوادث و تلفات آب، رابطه مستقیمی مشاهده گردید. همچنین، مشخص شد که بیشترین تعداد حوادث در محل انشعابات و در لوله های گالوانیزه رخ داده است.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که متوسط تلفات آب در شبکه توزیع شهر ازنا، کمتر از متوسط کشوری میباشد و فشار کم در برخی از قسمتهای شبکه توزیع آب، باعث کاهش در تعداد حوادث، مقدار هدررفت و سرانه مصرفی آب شده است. همچنین، مشخص شد که تعداد حوادث، رابطه ای مستقیم با طول، سن لوله ها، فشار آب و تعداد انشعابات دارد. براساس یافته ها دریافت می شود که با مدیریت مناسب در بخشهای مختلف مانند: کاهش فشار در نقاط پرفشار، تعویض به موقع لوله های نامناسب و کهنه، تعمیر انشعابات با لوله های مناسب، تعویض لوله های گالوانیزه و نصب و اجرای استاندارد لوله ها و اتصاالت میتوان تلفات آب را تا حد قابل قبولی کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!