مقایسه قدرت بیمارگری چند جدایه از باکتری Bacillus thuringiensis به دست آمده از زیستگاه ها و میزبان های متفاوت روی بید کلم، Plutella xylostella (Lep.:Plutellidae)

چکیده:
با توجه به اهمیت باکتری Bacillus thuringiensis در کنترل میکروبی آفات، تلاش شد تا سویه های بومی از این باکتری جمع آوری و زهرآگینی آن ها روی لارو شب پره پشت الماسی بررسی شود. نمونه های خاک از جنگل، باغ، مزرعه، لاروهای مرده و مشکوک به آلودگی از چند استان جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل شدند. جداسازی باکتری از نمونه های خاک با روش انتخابی استات سدیم و برای جداسازی از لاروهای مرده، کالبدشکافی شده میزبان انجام شد. کلنی های رشد یافته روی محیط کشت براساس رنگ، شکل، نحوه رشد، حاشیه و سطح کلنی توصیف و جداسازی شدند. اسلاید میکروسکوپی از هر کلنی تهیه و اسپور و کریستال باکتری با میکروسکوپ مشاهده شد. همچنین، برای تمامی کلنی ها، آزمون کاتالاز و رنگ آمیزی گرم انجام شد. قدرت بیمارگری جدایه ها، در غلظت106 (سلول در میلی لیتر) روی لاروهای سن دوم شب پره پشت الماسی بررسی شد. براساس نتایج به دست آمده جدایه های باکتری Bt از نظر ویژگی های ریخت شناختی بسیار متنوع بودند. شدت بیماریزایی جدایه های باکتری Bt به سه سطح کم، متوسط و زیاد تقسیم بندی شدند. نتایج حاصل از این تحقیق به شناسایی ده جدایه از باکتری Bt انجامید که باعث مرگ ومیر بسیار زیادی روی لارو پروانه ها می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!