تاثیر حضور اردک (Anas platyrhynchos) در شالیزار بر عملکرد و اجزای عملکرد برنج (L. Oryza sativa) و اثر آن بر انبوهی علف های هرز

چکیده:
به منظور تاثیر حضور اردک (Anas platyrhynchos) در شالیزار بر عملکرد و اجزای عملکرد برنج (Oryza sativa L.) و اثر آن بر روی انبوهی علف های هرز، آزمایشی در سال 1392 در روستای باز قلعه دژ، واقع در بخش سنگر استان گیلان اجرا گردید. این آزمایش در قالب اسپیلت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. در این آزمایش عامل اصلی اردک در دو سطح (با حضور اردک و بدون حضور اردک) و عامل فرعی به صورت فاکتوریل حاصل از ترکیب سطوح وجین (وجین در روز رهاسازی اردک و عدم وجین در روز رهاسازی اردک) و فاصله کاشت (20×20، 25×25، 30×30 سانتی متر) بود. نتایج حاصل از تجزیه واریانس داده های برنج نشان داد که، وجود اردک در شالیزار باعث افزایش 28/17 درصدی تعداد دانه پر در خوشه، 19/6 درصدی وزن هزار دانه، 13/11 درصدی شاخص برداشت، 5/9 درصدی عملکرد دانه شده است. همچنین نتایج حاصل از تجزیه واریانس داده های علف های هرز نشان داد که وجود اردک در شالیزار اثر بسیار معنی داری بر تراکم و زیست توده علف های هرز سوروف (Echinochloa crus-galli)، پیزر (Scirpus maritimus)، بندواش (Paspalum distichum) و تراکم علف های هرز در زمان برداشت داشته است. نتایج نشان داد که، وجود اردک باعث کاهش 93/38 درصدی سوروف، 29/58 درصدی پیزر، 48/47 درصدی بندواش در زمان برداشت، 58/34 درصدی زیست توده سوروف، 88/40 درصدی زیست توده پیزر، 69/62 درصدی زیست توده بندواش و 77/53 درصدی تراکم علف هرز در زمان برداشت در مقایسه با تیمار بدون حضور اردک در شالیزار شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!