تعیین بهای تمام شده خدمات بخش مراقبت های قلبی با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از هدف های هر نظام، مدیریت هزینه و هزینه یابی برای کمک به سازمان ها به منظور ارائه کالاها و خدمات با کیفیت در محیط رقابتی است. هدف این تحقیق محاسبه بهای تمام شده خدمات بخش مراقبت های قلبی بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت می باشد.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر از نوع مطالعات کاربردی بوده که به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها مشاهده، مصاحبه، بررسی اسناد و مدارک و صورتهای مالی سال 1393 بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد بوده است. ابتدا مراکز فعالیت بیمارستان شناسایی گردید. پس از هزینه یابی هر مرکز فعالیت، هزینه های غیر مستقیم بخش مراقبت های قلبی به روش تسهیم مستقیم به این بخش تخصیص داده شد. برای انجام محاسبات از نرم افزار میکروسافت اکسل 2007 استفاده گردید.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که بهای تمام شده خدمات بخش مراقبت های قلبی بیمارستان برابر با 413/265/677/19 ریال معادل با 06/8 درصد از هزینه های بیمارستان بود که 1/65% هزینه ها مربوط به هزینه جبران خدمت کارکنان، 1/8 درصد هزینه ها مربوط به هزینه های مواد و ملزومات مصرفی، 8/26% هزینه ها مربوط به هزینه سربار بوده است.
نتیجه گیری
بخش عمده بهای تمام شده خدمات بخش مراقبت های قلبی هزینه جبران خدمت کارکنان بوده و از آنجا که این نوع هزینه ها تقریبا هزینه های ثابت بیمارستان می باشد، بنابراین لازم است در جهت استفاده بهینه از کارکنان و منابع مورد نیاز تدابیری از قبیل امکان سنجی توسعه این بخش، افزایش شاخص عملکردی اشغال تخت و بکارگیری الگوی مصرف صحیح مواد و ملزومات مصرفی تدابیر لازم اندیشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
607 تا 621
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!