ارزیابی مقالات کارآزمایی بالینی دارای گروه کنترل تصادفی شده مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: منتشره از سال 1382 الی 1394

چکیده:
مقدمه
با توجه به استقبال عمومی پژوهشگران برای انجام تحقیقات در سال های اخیر، نقد و حذف خطاها در مطالعات یکی از ضرورت ها می باشد.باتوجه به شمار بسیار اندک مطالعات نقد در حیطه دندان پزشکی و به خصوص مطالعات کارآزمایی بالینی دارای گروه کنترل تصادفی شده،مطالعه حاضربه گردآوری این مطالعات ونق دآنها پرداخته است.
مواد و روش ها
مقالات کارآزمایی بالینی دارای گروه کنترل تصادفی منتشرشده در مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال های 94-1382 گردآوری و بر اساس چک لیست CONSORT امتیازدهیشدند.داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS با ویرایش 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. شاخص های مرکزی و پراکندگی امتیاز کسب شده محاسبه گردید، همچنین مقالات براساس امتیاز کسب شده به چهار سطح ضعیف، متوسط، خوب و عالی تقسیم بندی شدند.
یافته ها
از مجموع 514 مقاله، 64 مقاله کارآزمایی بالینی و از این تعداد 40 مقاله کارآزمایی بالینی دارای گروه کنترل تصادفی شده بودند. بیشترین تعداد مقالات کارآزمایی بالینی چاپ شده، 7 مقاله در سال های 1382 و 1388 بود و کمترین تعداد، مربوط به سال های 1383، 1384، 1391 و 1392 بود که تنها یک مقاله از این نوع به چاپ رسانده بودند. میانگین و انحراف معیار درصد امتیازات کسب شده در مجموع مقالات 61/13±79/57 بود. بهترین میانگین امتیاز کل مربوط به سال 1393 بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت و نقش مطالعات کارآزمایی بالینی دارای گروه کنترل تصادفی شده، رفعنواقصذکر شدهوافزایشکیفیتانجام این مطالعات و در نتیجه مقالات حاصله از آن، درکشورضروریبهنظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!