اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان از دیدگاه همراهان بیمار بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: بیمارستان کودکان شهر بندرعباس)

چکیده:
مقدمه
بیمارستانها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی و تامین سلامت جامعه دارند بنابراین نحوه ارزیابی کیفیت خدمات آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله با بررسی پیشینه تحقیق به توسعه مدلی برای سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی پرداخته شده است و سپس با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی خواسته های همراهان بیماران از کیفیت خدمات بیمارستان، اولویت بندی شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر توصیفی و از نظرهدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 185 نفر از همراهان کودکان بستری در بیمارستان کودکان بندرعباس بود که براساس فرمول کوکوران 120 نفر از آنها با روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با پرسشنامه مقایسات زوجی جمع آوری و با استفاده از یکی از شناخته شده ترین روش های تصمیم گیری چند معیاره یعنی روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP) و نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
یافته های پژوهش نشان می دهد که ابعاد اصلی کیفیت از نظر همراهان بیماران به ترتیب خدمات کلی(270/0)، دسترسی(203/0)، خدمات پزشکی(172/0)، محیط(152/0)، اداری(118/0) و ارتباطی(085/0) در اولویت اول تا ششم قرار دارند و بین شاخص ها نیز تشخیص دقیق بیماری (115/0) و دسترسی به خدمات شبانه روزی(066/0) به عنوان مهمترین شاخص و زمان ملاقات مناسب ( 0010/0) و کیفیت و تنوع وعده های غذایی ( 0020/0) کم اهمیت ترین شاخص تعیین شدند.
بحث :چارچوب ارائه شده در این تحقیق می تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستانها مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس نتایج این تحقیق مدیران بیمارستان با بکارگیری پزشکان متخصص و با سابقه یا توانمند سازی پزشکان و همچنین برنامه ریزی جهت بکارگیری شیفت های کاری اضافه(شبانه) با تامین نیروی انسانی و تجهیزات و بهبود خدمات قابل ارائه در این شیفت ها، می توانند بیشترین تاثیر را در بهبود کیفیت خدمات بیمارستان و در نتیجه رضایت بیماران داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!