بررسی ویژگی های زیستی باکتریPseudomonas fluorescens UTPF68 و ارزیابی توان بیوکنترلی آن علیه Phytophthora drechsleri عامل بوته میری خیار

چکیده:
در این تحقیق از باکتری Pseudomonas fluorescens UTPF68، عامل کنترل بیولوژیک، علیه Phytophthora drechsleri استفاده شد. ترکیبات فرار سویه UTPF68 در سه محیط کشت NA، NAG و PDA به ترتیب 44/84 درصد، 55/83 درصد و 33/67 درصد بازدارندگی از رشد میسیلیومی P. drechsleri را در برداشت. نتایج نشان داد که متابولیت های خارج سلولی تولیدشده توسط سویه UTPF68 در محیط کشت PDA به طور کامل از رشد P. drechsleri ممانعت و در محیط کشت CMA به میزان 3/93 درصد از رشد بیمارگر جلوگیری کرد. سلول و عصاره سویه UTPF68 در سه غلظت 10 درصد، 25 درصد و 50 درصد، درون محیط مایع، به طور کامل از رشد P. drechsleriجلوگیری کرد. همچنین، این باکتری توانست هر سه آنتی بیوتیک DAPG، MAPG و Plt را در محیط کشت KBG تولید کند. نتایج نشان داد که این باکتری می تواند هر دو شرایط in vitro و in vivo را به کنترل P. drechsleri درآورد؛ به طوری که، کاربرد غلظت 108 سلول در هر میلی لیتر از این باکتری در خاک، خسارت ناشی از این بیمارگر را تا 60 درصد کاهش داد. مایه زنی این باکتری با خاک در حضور و نبود بیمارگر باعث بهبود فاکتورهای رشدی گیاه تحت شرایط گلخانه شد. به طوری که، از این لحاظ با شاهد سالم تفاوت معنی داری نشان داد. بررسی کلونیزاسیون ریشه خیار نشان داد که این باکتری بعد از گذشت دو هفته، توانست منطقه ریزوسفر با جمعیت 109×3/2 در گرم ریشه را کلونیزه کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!