تاثیر نسبت نر به ماده بر میزان زادآوری و باروری کفشدوزک (HippodamiavariegataCol.: Coccinellidae)

چکیده:
بسیاری از حشرات در جریان تولید مثل خود، رفتار تکرار جفت گیری دارند. پدیده تکرار جفت گیری در کفشدوزک ها نیز مشاهده شده است. در این پژوهش از تغییر نسبت نر به ماده برای تغییر احتمال و دفعات جفت گیری دوباره در کفشدوزک GoezeHippodamia variegata استفاده شد. پژوهش های پیشین نشان داده است که حدود 50 درصد از جمعیت این شکارگر را نرها تشکیل می دهند. برای بررسی تغییر نسبت نر به ماده، از کفشدوزک های نر و ماده یک روزه و جفت گیری نکرده استفاده شد. تیمارها شامل 10 ماده بدون حضور نر،10 ماده در کنار 2 نر، 10 ماده در کنار 4 نر، 10 ماده در کنار 6 نر، 10 ماده در کنار 8 نر و 10 جفت نر و ماده در کنار هم، آماده شدند. میزان تخم تولید شده طی 20 روز متوالی شمارش و ثبت شد. سپس، تاثیر نسبت نرها در کلنی بر زادآوری و درصد تفریخ تخم ها بررسی شد. نتایج نشان داد بین تیمارها از نظر میزان تخم گذاری تفاوت معنی داری وجود ندارد، به عبارت دیگر کم کردن نسبت نرها به ماده ها در پرورش، تاثیر منفی بر میزان تخم گذاری ماده ها نداشته است. بررسی میزان تولید تخم بارور در تیمارهای مختلف نشان داد که برخلاف تصور عمومی، وجود 10 نر در کنار 10 ماده، نه تنها سبب افزایش باروری تخم ها نشد، بلکه میزان باروری را نسبت به بقیه تیمارها به شکل معنی داری کاهش داد. این امر نشان می دهد که وقوع جفت گیری مکرر باعث کاهش شایستگی ماده ها می شود. این یافته از جنبه کاربردی نیز بحث شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!