اثر قارچ بیمارگر حشرات، Beauveria bassiana بر واکنش تابعی و تولید مثل زنبور پارازیتویید Aphidius matricariae Haliday (Hym.: Braconidae)

چکیده:
در این تحقیق، اثر قارچ بیمارگر Beauveria bassiana (Ascomycota، Hypocreales) بر واکنش تابعی (در شرایط آزمایشگاهی) و وضعیت تولید مثلی (در شرایط نیمه طبیعی) زنبور پارازیتوییدAphidius matricariae Haliday (Hym.:Aphidiidae) روی پوره های سن سوم شته سبز هلو، (Sulzer) (Hem.:Aphididae) Myzus persicae، روی گیاه بادمجانبررسی شد. تجزیه داده های تعداد شته های پارازیته شده در تراکم های مختلف شامل 2، 4، 8، 16، 32، 64 نشان داد که واکنش تابعی زنبور از نوع سوم است. بیشترین کارایی زنبور پارازیتویید A. matricariae در پارازیته کردن شته سبز هلو در زمان نبود قارچ B. bassiana مشاهده شد. در این حالت مقدار b و Thبه ترتیب h-1 0044/0 و h 430/0 بود. مرحله آلودگی قبلی شته سبز هلو، بر تعداد مومیایی تولید شده و مرگ و میر شته بر اثر آلودگی به اسپور قارچ پس از 16 روز اثر معنا دار داشت. به طوری که، میانگین تعداد مومیایی های به دست آمده از شاهد و پارازیته شده با زنبور A. matricariae در 24 و 72 ساعت پس از آلودگی شته ها با قارچ به ترتیب برابر با 86/2±33/14، 13/2±66/10 و 33/1±66/6 بود. این نتایج نشان داد که زمان بندی نسبی بین پدیده پارازیتیسم و آلودگی قارچی عامل تعیین کننده ای در نتیجه نهایی رقابت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!