اثر آللوپاتی گونه درمنه کوهی (Artemisia aucheri Boiss) بر برخی صفات جوانه زنی علف پشمکی (Bromus tomentellus Boiss.) و جارو علفی نازک (Bromus inermis Leyss.)

پیام:
چکیده:
اثر آللوپاتی گیاهان بر یکدیگر، یکی از چالش های مهم در اصلاح و احیای مراتع کشور بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، تاثیر آللوپاتیک عصاره اندام های هوایی گونه درمنه کوهی (Artemisia aucheri) بر میزان جوانه زنی و رشد بذور Bromus tomentellus و Bromus inermis بررسی شد. بدین منظور از پودر اندام های هوایی گیاه درمنه کوهی، که در اواخر آبان ماه (زمان گلدهی) از مراتع ییلاقی استان گلستان جمع آوری شده بود، عصاره هایی با غلظت های 20، 40، 60، 80 و 100 درصد تهیه شد. همچنین تیماری به عنوان شاهد نیز در نظر گرفته شد. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با شش تیمار و چهار تکرار در شرایط آزمایشگاهی و در آزمایشگاه اکولوژی بذر دانشکده منابع طبیعی ساری در سال 1390 اجرا گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که تیمارهای عصاره اندام های هوایی درمنه کوهی بر درصد، سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه و بنیه بذر هر دو گونه اثر معنی داری نشان داد. درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه، ساقه چه و بنیه بذر دو گونهBromus tomentellus و Bromus inermis کاهش معنی داری را تحت تاثیر عصاره Artemisia aucheri داشتند. بنابراین شایسته است که در مدیریت و اصلاح مراتع به اثر آللوپاتی گیاهان موجود در مرتع توجه شود و عملیات اصلاحی مناسب را اتخاذ نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!