نقش ریزموجودات خاک زی در مهار رواناب و هدررفت خاک

پیام:
چکیده:
فرسایش خاک و تولید رسوب ناشی از آن در آبخیزها یکی از محدودیت های اساسی در رسیدن به توسعه ی پایدار است. بر همین اساس استفاده از تثبیت کننده ها و افزودنی های خاک از قبیل مواد طبیعی، آلی و مصنوعی به منظور افزایش حد آستانه ی فرسایش پذیری و کاهش فرسایش خاک در سطوح خاکی مورداستفاده و یا آزمایش قرار گرفته است. با این حال محدودیت هاییهمچون ناپایداری و موقتی بودن افزودنی ها و هم چنین داشتن اثرات مخرب محیط زیستی، استفاده از آن ها را تا حدودی به چالش کشیده است. لذا در پژوهش حاضر سعی گردیده است تا در مورد استفاده از ریزموجودات خاک زی به عنوان راه کاری پایدار و زیستی برای احیاء و ارتقاء خاک های تخریب یافته اطلاعات جامع ارائه شود. بر اساس نتایج پژوهشهای صورت گرفته نقش موثر ریزموجودات فعال پوسته ی سطحی خاک به ویژه سیانوباکتر ی ها، باکتر ی ها و قارچها در پایداری خاک دانه ها، افزایش مقاومت کششی و برشی ذرات خاک، افزایش نفوذپذیری، نگه داشت رطوبت، تثبیت نیتروژن و کربن و افزایش کیفیت خاک برای حضور و رشد سایر موجودات و پوشش گیاهی از طریق ترشح پل یساکارید و چسبندگی خاک دانه ها به اثبات رسیده است. لذا با نقش پویایی خود باعث پایداری و ایجاد شرایطی مناسب برای حضور پوشش گیاهی و سایر جانداران می شوند . لذا زمینه سازی سازگاری و یا حمایت از غنای موجودات خاک زی از طریق توسعه ی ریزموجودات به عنوان اولین حلقه از بوم سازگان باعث ایجاد شرایطی مناسب برای احیاء و ارتقاء پایدار بوم سازگان و در نهایت منجر به مهار هدر رفت رواناب و خاک خواهد شد. بنابراین بررسی نقش ریزموجودات خاک زی به ویژه سیانوباکتری ها و باکتری ها در تحلیل فرآیند های فرسایش و به کارگیری آنها به عنوان جایگزینی برای سایر تثبیت کننده و افزودنی های معمول، به شرط بررسی آزمایشگاهی و در نظر گرفتن ابعاد محیط زیستی آن ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!