تاثیر ماساژ درمانی صورت بر ورزشکاران مبتلا به سینوزیت مزمن

چکیده:
هدف
سینوزیت مزمن نوعی بیماری است که موجب احتقان صورت و حساسیت به لمس می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره ماساژ درمانی ویژه صورت بر احتقان صورت و حساسیت به لمس ورزشکاران مبتلا به سینوزیت مزمن بود.
روش بررسی
40 نفر از ورزشکاران مرد به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه تجربی20 نفر و کنترل20 نفر تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 5 هفته پروتکل ماساژ درمانی ویژه صورت را دریافت کردند. گروه کنترل هم تحت هیچگونه برنامه تمرینی قرار نگرفتند. قبل و بعد از دوره ی تمرین، اندازه گیری احتقان صورت و حساسیت به لمس به صورت میانگین نمره ای که سه نفر پزشک درباره ی احتقان صورت و حساسیت به لمس صورت بیان نمودند، را به عنوان نمره احتقان صورت و حساسیت به لمس صورت در نظر گرفتیم. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در یک طرح (2*2) برای مقایسه گروه ها در سطح معناداری 0/05 استفاده شد.
یافته ها
نتایج تفاوت معنی داری را به لحاظ بهبودی علایم بالینی در بین گروه تجربی و کنترل در نمرات احتقان و حساسیت به لمس نشان داد.به طوری که گروه ماساژ درمانی از علایم بالینی بهتری نسبت به گروه کنترل برخوردار بودند (0/05
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق و تاثیر ماساژ درمانی بر احتقان صورت و حساسیت به لمس، مراکز درمانی می توانند به عنوان یک مدالیته درمانی در برنامه ی تمرینی این بیماران از روش ماساژ درمانی ویژه صورت استفاده کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!